toni
Om det finns nån som känner sig manad rolleyes.gif Idag har jag köpt fyra st av dem. Räcker de tror ni på en plats som e ca 2-3 meter? Dom ska planteras för "ombonings skull" , runt en utesittplats...el kanske behövs de fler? Hur långt i sär ska man plantera dem? Ska de vattnas varje dag? Mkt? Kan jag plantera dem nu (zon 4) Något annat jag bör tänka på?
Tosan
Planteringsavstånd får nån annan hjälpa dig med, men LB blir ganska stor...
Har tjälen gått ur backen kan du plantera. Vattna ordentligt när du planterar, och vattna dagligen de första 3 veckorna. Rejäla gropar, 50cm i diameter och 50-60 cm djup.
Är rosen ympad ska ympstället sitta 10-15 cm under markytan, är den rotäkta sätter du den så djupt som den har stått tidigare.
Stiffe
Hej Toni
Välkommen till rosträsket. Här kan man sjunka djuuupt yes.gif . Får börja med att gratulera till ett utmärkt rosval. Louise Bugnet är en mycket trevlig ros. Jag har visserligen bara haft min i ett år, men är helnöjd så här långt.

Plantavstånd är ju varierbart. Vill du snabbt ha en tät häck runt uteplatsen så skulle jag rekomendera ca 0.5 meters plantavstånd. Annars kan man nog sträcka sig upp till 1 meters avstånd. Busken ska väl bli sisådär 1m i diameter. Storleken kan man i viss mån styra genom beskärning.

Du kan plantera nu.

Vattning ja... det beror på. Vilken jordtyp du har, och hur pass väldränerad marken är. Väldränerat och sandjord => vattna mycket och ofta, (varje dag om det är varmt och gassande sol). Sämre dränering och lerjord => vattna? varför då? Är du osäker - gräv en liten grop med smal planteringsspade lite vid sidan av/mellan rosorna (där de inte har rötterna), så ser du om det är torrt en bit ner, (glöm inte att lägga igen den lilla gropen direkt efteråt).

Vill du ha annan växtlighet runt om rosorna, så plantera den samtidigt med rosorna helst. Om det är lucker och växtvänlig jord i rabatten så invaderar rosornas ytliga rötter hela landet på en sommar, och då skadar man rötterna om man senare gräver ned något.

Stefan
Kajsa
Jo, Louise Bugnet mått enligt Rosbibeln är 1.80 - 2 m höga och ca 1.5 m breda. Buskarna växer prydligt, upprätt, har haft mina två buskar i fem år och de måtten stämmer bra. Blir buskarna 1.5 m breda, plantera med 75 cm mellanrum, alltså hälften av bredden till en häck.
Vattna ordentligt när du planterar sedan behöver du bara vattna om det blir torrt, nu är utmärkt tid plantera rosor. Louise Bugnet är en tuff rugosa ros som aldrig fryser ner i mellan Sverige, zon 7 ros.
*Ulrica*
CITAT (Stiffe @ 18-04-2008, 23:43) *
Vill du ha annan växtlighet runt om rosorna, så plantera den samtidigt med rosorna helst. Om det är lucker och växtvänlig jord i rabatten så invaderar rosornas ytliga rötter hela landet på en sommar, och då skadar man rötterna om man senare gräver ned något.
Det var en intressant vetskap! Jag funderar på att ha påsk/pingsliljor vid rosornas fötter, skulle det fungera? Blir det konkurrens om näring etc?
Kajsa
Narcisser går bra, tulpaner är alltid knepigare. En massa scilla är också fint.
toni
"Är rosen ympad ska ympstället sitta 10-15 cm under markytan, är den rotäkta sätter du den så djupt som den har stått tidigare."... Hmm vad betyder nu detta? Ympad och rotäkta hur vet jag det?

Jorden jag har är bara ros jord vad jag vet, det är mkt stenigt i den befintliga marken som är där nu, det är väl bra för dränering? Räcker det? Ska det alltså vara fuktigt i jorden en bit ner de tre första veckorna? Sen då klarar de sig själv om det inte e extremt varmt...?

75 cm mellanrum låter bra då blir det en bredare "mur" men vad passar till det om man vil ha något mer, gärna i vitt el ljust rosa kanske något slingrande?

Tack snälla ni för att ni e så hjälpsamma!
Tosan
En ympad ros har rötter från en annan och är alltså ockulerad, dvs, man har satt fast rosen på en annan rot. Det brukar synas som en knöl där grenarna kommer ut ifrån. En rotäkta ros har egna rötter. Det brukar vara rätt tydligt märkt ifall rosen är rotäkta.

De rotäkta rosor jag köpt, inte så många än så länge, har haft ganska tunna och mjuka rötter medan de ympade har haft mera vedartade och spretiga spröt till rötter. Vet inte om det är så överlag, men det kan kanske va till nån hjälp och är du osäker så ta en bild och lägg in här så får du svar.
toni
Men varför "ympar" man från första början?...frågvisa jag rolleyes.gif du har möjligtvis inte någon bild o visa mig...?
Tosan
En del hävdar att rosen blir härdigare av att man ympar, men hur en rot som klarar z5 kan göra en z7-ros härdigare vet jag inte.
Den främsta orsaken är nog att man får en säljbar planta mycket fortare och lättare än om man sticker den.
Har tyvärr ingen bild, men jag ska leta lite... Återkommer...
Tosan
Nej, tyvärr, bilden som jag tänkte visa dig är bortplockad...
Men kanske du kan hitta nån bild om du googlar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon