Full version: Fiberkrukor
evni
Hej !
Jag undrar om man ska blötlägga fiberkrukor innan man sätter frön i dom ?
Någon som vet ?

/Eva
*Stintan*
Är det jiffypots du menar så är svaret nej.
evni
Hej Stintan43 !
Vad är jiffypots för något.
Dom här är fyrkantiga och finns b.l.a på www.tradgardsgrossen.se
fiberkrukor art.nr. N5731
/Eva
Christer i Falköping
Ja, de jag tänker på skall blötas upp rejält. När man sedan plantera hela fiberkrukan ute, MÅSTE man gräva ned hela krukan, så att inget av den syns ovan jord. Minsta lilla kant ovanför och hela fiberkrukan torkar och även dess innehåll. Först när rötterna vuxit igenom krukan är man säker på att den inte kan dö torkdöden även om krukkanten skulle hamna ovan jord.
Christer.
Alba
Är det denna typ du menar.
Jag har aldrig blött dem innan frösådd. Tror att de då blir väldigt sladdriga och svåra att hantera.
Redan när man vattnat några gånger börjar de bli mjuka.

[attachment=16999:14805734.jpg]
*Stintan*
Ja det är sådana som på Albas bild jag menar, alltså pressade torvkrukor och dessa ska inte blötas innan sådd.
Dessa är bra om man har underbevattning så ställ dom gärna på en bricka eller något du kan hälla vatten i. När dom är genomvattnade häller man bort överflödigt vatten och fyller på när krukan börjar bli torr igen.

Sedan kan man plantera ner hela krukan om man vill men jag personligen brukar riva bort den.
evni
Jaaa, just dom ja.
Men nu fick jag lite olika svar. Jg får väl vara noga när jag planterar ut sedan att inget är ovanför jord som Christer skriver.
Tack Stintan43, Christer och Alba.
Jag blötte inte upp dom nu när jag planterade. Jo, förrästen jag provade att blöta en.
Men ojojoj det tar jättelång tid.
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon