Full version: Twin-Set, Marion
Anic
Hej, har köpt 5 roser, men eftersom det inte står så mkt på paketen vet jag inte hur jag ska plantera dem eller sköta dem. Jag bor själv i zon 3-4, kommer de som har zon 3 klara sig hos mig?

Jag hittade 3 av dem i min rosbok, men det stod inget om hur/var man plantera dem. Hur nära kan man sätta dem, hur känsliga för blåst är de, någon speciell klippning, gödning mm

Queen Of England (syn. "Queen Elizabeth", "the Queen Elizabeth Rose") - modern, klasblommin/floribunda, mellanrosa, remonterande, starkväxande, lämlig häckros, Fråån 1954, härstammar från "charlotte Armstong" och " Floradora", ca 60-100 cm, Zon 4

Sutters Gold - Modern, storblommig/tehybrid, orangetonad(såg ut att vara gul på paketet?), remonterande, väldoftande, Mörkgrönt läderartat bladverk. Från 1950-talet härstammar från "charlotte Armstronge" och "Signora", 60-100 cm, zon 3.

Goldilokks (syn. Goldie Locks") - modern, klasblommin/floribunda, mellangul, remonterande, viss doft, liknar tehybrid i miniatyr, blanka små blad som är känsliga flr svartafläcksjukan, Från 1945 härstammar från "fröplanta" och "Doubloons". 40-60 com, zon 3

Dessa två kunde jag inte hitta alls inte här i forumet eller på internet ens, all info är tacksam och gärna om ni hittar länkar.

Twin-set skall enligt paketet vara en tehybir som är 60-100 cm, blomman ser ut att vara gul i botten och röd-oranga kanter

Marion skall enligt paketet vara en polyantha ros som är 40-60 com, blomman ser uta att vara rosa(ser ut som en marsipanros).

tacksam för alla svar.
Kajsa
Sutters Gold och Queen Elizabeth är kända rosor, den sista kan du säkert ha kvar i din zon, har Queen Elizabeth här i skyddat läge, då den kan frysa bort kalla år, bor i zon 3 - 4. Annars gräver du ner dom i skyddade lägen i söder, varma väggar osv. Kupa dom noga med kompostjord på senhösten, ev snurrar du in dom med tjock grön vinterväv, det gör jag med kära klena rosor, då klarar dom sig alltid. Utgå ifrån att alla sorter är klena rabattrosor som behöver skydd i din zon.
Bästa söksidan för rosor tycker jag, www.helpmefind.com/roses

Plantera inte i blåsiga lägen, rabattrosor vill ha bästa jorden, kogödsel i maj och början av juli och det räcker. Klippa dom på våren, styrs av hur mycket dom fryser ner, man får oftast vara glad för det som är kvar ovan jord med rabattrosor. Snälla vintrar som denna putsar jag bara dom lite och njuter av att rosorna inte börjar från backen något år.
rahmat2
Här kanske du kan få mer hjälp.
http://www.svenskarosensallskapet.org/loka...r/goteborg.html
Anic
Tyvärr är mina söderlägen väldigt utsatta för blåst och jag får inte under några omständigheter planterna något vid husväggen, men jag kanske kan sätta några vid altan-muren på östsidan? Hur nära varandra kan man sätta dem?
Är någon av roserna lämpliga att sätta i kruka, om man sätter in dem på altanen vid husväggen under tak på vintern? Hur stor kruka behöver man i sådana fall?

Med hjälp av Kajsas länk hittade jag lite om Marion.
Light pink [lp].
Origin:Bred (before 1838) by Unknown.
Class:Agatha/Agathe.
Bloom:Light pink. Lilac-pink. Medium bloom form.
Growing:USDA zone 6b through 9b.

Men vad motsvara USDA zone 6b through 9b i svensk zon?

Har redan varit inne på SRS hemsida som var lite av en besvikelse, stod ju ingen om olika rossorter, vad jag kunde hitta, och många sidor verkade vara under uppbyggnad.

Vet någon nått mer om Marion eller twin-set?
Kajsa
Här en länk från Odla om Amerikanska zoner
Har letat i Botanica/Rosor men hittar inte så mycket, annars har dom en massa udda rosor där, men tyvärr.
Krukor är säkert det bästa till dessa rosor när man inte vet så mycket, så kan du vinterförvara dom svalt i garage eller annat svalt utrymme, det är troligen klena rosor, det vore skillnad om du bott i zon 1. Plantera så dom får ca 20 - 30 l jord/ros så får du se senare i sommar om du får gå upp i storlek med krukorna. Jag har många klena rosor och stamrosor i kruka i garaget vintertid, idag åkte dom ut i trädgården.
Sutter´s Gold Tehybrid, zon 3 ros och Queen Elizabeth kan du gräva ner i rabatten, men skyddat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon