|
Har fått hem det som skall bli mitt växthus. Ett Odla på 11.4 m2 från Skånska. Skall nu gräva ut för att bygge en enkel mur med leca u-block. Har läst att växthussockelen sedan skall placeras "midt på " muren. Är det ngn annan här som har samma växthus? Frågade på Skånska efter rätt mått, och fick besked om att utgå från katalogens mått, och sedan dra av 3 cm på båda sidorna och bakre sockel, och 5 cm på framre sockel. Är måtten så "jämna"? 444mm (441mm), 256mm(253mm/251mm)??? Hade trodd det skulle vara lite decimaler med också.... Jättebra forum detta här. Har läst mkt här under vinteren. Tack för många fina historier och tips!
Nu vet jag ingenting om just Ditt växthus, men en möjlig start kanske kan vara att skruva ihop sockeln eftersom Du redan har den hemma och sen använda den som mall? Sen bygger Du upp muren utifrån sockeln. Då kan Du ju kolla att den kommer mitt på.
Tack för ditt tips. ErikG.! I bland behöver man hjälp för att tänka praktisk...och för att inse att lösningen är nära till hands.
hej!
jag ....eller vi........ har precis monterat ihop ett Odla 114. Och vi trodde också att man skulle montera sockeln först, men på detta växthus så ska man montera sida för sida & sen skruva ihop det!
Så gör ramen först, måtten stämmer jättebra, och lecablocken är ju breda så du har ju mycket att spela på. Yttermåtten är 444 x 256 och det stämmer att du ska dra bort 3 cm samt 5 cm i fram för att få innermåtten. Gå efter monteringsanvisningen så blir det rätt, den var inte den bästa anvisningen jag haft men det gick!
Vi gjorde en ram av tryckat trä, som vi skruvade fast allt i, och då blev ju takhöjden lite lite högre också.
Har du fler frågor så är det bara att fråga....lycka till!!!
Hejsan,
Kul att se att det finns några som har köpt samma växthus som jag tänker göra ringde dit igår och dom kan inte leverera förrns i mitten- slutet på maj så jag hinner göra min beställning.
Tips eller vad man skall tänka på eller annnat intressant vore kul att få ang detta växthus. Speciellt hur nu gör grunden.
Försäljaren sa att det är "standard mått" på aluminium profilerna så vänta med att köpa hem inredning innan ni fått upp det för det kan ni ju handla på hemmaplan efteråt eftersom allt skall passa.
Kicki
CurlySue
22-04-2008, 09:47
nu kommer en korkad fråga.
Hur 17 fäster ni växthuset i lecablocken?? det går väl inte att borra i dem, eller?? Kan ingen lägga in en skiss eller fotografi??
Tack för tipset lämås.
Jag skall använda leca u-block. Fyller med armeringsjärn och grovbetong i fördjupningen. Så antingen gjuts växthusets fästanordning fast i betongen, eller så kann man ju borra och skruva fast det i betongen. Det är planen, men har ej gjort det ennu.
Ylva i Dalarna
22-04-2008, 19:01
Hej! Jag har också köpt det här växthuset men inte börjat med grunden ännu. Jag har fått hem växthuset men inte hittat någon monteringsanvisning, katalog och sånt som jag triodde man skulle få med??? Så undrar jag...jag har läst någonstans att konsoller för hyllor ska monteras i samband med att man sätter ihop ett växthus, är det så, att man annars inte får dit dom alltså? Så undrar jag om ni vet vilken sorts konsoll till trådhyllor jag kan köpa (och var) eftersom jag redan har en massa trådhyllor som jag kan använda. Det är alltså bara konsoller jag vill ha. Skall odla en del pelargoner i krukor som jag vill ha på hyllor i växthuset.
Lecablock är jättemjuka, man kan slå in en spik hur lätt som helst. Slår man med en hammare kan man knacka bort bitar. Tydligen ska man skruva fast växthuset med vinkeljärn och expanderbult så det sitter ordentligt.
CITAT (Digger @ 22-04-2008, 20:44)  Tydligen ska man skruva fast växthuset med vinkeljärn och expanderbult så det sitter ordentligt. Men då måste man ju såga av förankringsjärnen, eller? Tänkte gjuta fast dom och det måste alltså bli när man monterat hela växthuset....? Ylva i Dalarna visst är det spännande med pelargoner, kan knappt bärga mig innan man kan bära ut dom. Kicki
CITAT (Ylva i Dalarna @ 22-04-2008, 20:01)  Hej! Jag har också köpt det här växthuset men inte börjat med grunden ännu. Jag har fått hem växthuset men inte hittat någon monteringsanvisning, katalog och sånt som jag triodde man skulle få med??? Så undrar jag...jag har läst någonstans att konsoller för hyllor ska monteras i samband med att man sätter ihop ett växthus, är det så, att man annars inte får dit dom alltså? Så undrar jag om ni vet vilken sorts konsoll till trådhyllor jag kan köpa (och var) eftersom jag redan har en massa trådhyllor som jag kan använda. Det är alltså bara konsoller jag vill ha. Skall odla en del pelargoner i krukor som jag vill ha på hyllor i växthuset.  Monteringsanvisningen satt på utsidan av den ena kartongen i en plastficka. Sen kan de på Skbv maila en monteringsanvisning till dig.
Ylva i Dalarna
23-04-2008, 17:59
CITAT (lämås @ 23-04-2008, 12:31)  Monteringsanvisningen satt på utsidan av den ena kartongen i en plastficka. Sen kan de på Skbv maila en monteringsanvisning till dig. Det gjorde den ju Råkade ha den kartongen uppochner. Tunga saker det där! ...men undrar forfarande hur jag ska med konsoller, får nog bli en egen fråga....
CITAT (Ylva i Dalarna @ 23-04-2008, 18:59)  Det gjorde den ju Råkade ha den kartongen uppochner. Tunga saker det där! ...men undrar forfarande hur jag ska med konsoller, får nog bli en egen fråga.... Vänta tills du monterat en sida på växthuset, då ser du ju om hyllorna passar i konsollerna. Och om de gör det så kan du säkert beställa extra skruv från Skbv.
Jag fick fel monteringsanvisning. Det stod inget på framsidan om vilke(n) modell anvisningen gäller. Efter at ha läst genom den fanns det inte en enda hänvisning till den modellen jag har. Ringde i dag, och de skickar en som är rätt. Vilken tur att jag inte har börjat monteringen ennu.
CITAT (pumpa1 @ 23-04-2008, 22:01)  Jag fick fel monteringsanvisning. Det stod inget på framsidan om vilke(n) modell anvisningen gäller. Efter at ha läst genom den fanns det inte en enda hänvisning till den modellen jag har. Ringde i dag, och de skickar en som är rätt. Vilken tur att jag inte har börjat monteringen ennu. Knepigt, att de packar med fel monteringsanvisning! Lycka till nu!
susanneedgren
24-04-2008, 11:18
Jag hämtade hem monteringsanvisningen på deras hemsida. Har ännu inte fått växthuset men gjorde det för att kunna se hur men ska fästa ramen.
Tyvärr hade de inte monteringsanvisning för odla 114 på hemsidan.  Har nu fått den i brevlådan i stället.
CITAT (susanneedgren @ 24-04-2008, 12:18)  Jag hämtade hem monteringsanvisningen på deras hemsida. Har ännu inte fått växthuset men gjorde det för att kunna se hur men ska fästa ramen. Det finns ingen förklaring på hur man ska fästa ramen, utan det får man lista ut lite själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|