EKLO
Jag har purjolök på gång inne under lysrörslampan. De har nu hunnit bli lite drygt 10 cm, har två blad/strån per planta ungefär. Någonstans har jag läst att det är bra att klippa ner dem till c:a 6 cm, att de skulle bli stadigare och bättre då, men nu hittar jag inte vilken bok det var jag läste det i - kanske har jag drömt detta.

Det skulle kännas lite brutalt att kapa av dessa smala vajande strån, ska jag ändå göra det?

Erfarenheter mottages tacksammast!

Eklo

PS. Grön "matta" över merparten av jorden i deras krukor nu (alger) - det gör inte så mkt kanske?
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har Runåbergs frökatalog har du läst det under odlingsrådena för purjolök (har du inte katalogen går den att ladda ner på Runåbergs fröers hemsida).

Och det stämmer att man får bättre plantor ifall man klipper dem till en höjd av 6-7cm ett par gånger under förkultiveringen.
EKLO
Ja Åsa! Så klart var det i Runåbergskatalogen.

Fram med saxen alltså - brrr, det känns sannerligen hårdhudat.

Tack för uppfriskning av minnet!
Eklo
katah
Oj, detta visste jag inte och har ändo tyckt mig få fina plantor !

Saxen ska fram i morgon, så blir de superfina till hösten , tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon