Christina i Taxinge~
19-04-2008, 10:06
Inga mördarsniglar hos mig ännu *peppar, peppar*, men kan vara skönt för andra att veta att nu är det tillåtet med "nematodmaskarna"!
Bort med mördarsniglar!
anne-li i olofstorp
19-04-2008, 10:31
Jippie!

:
-cry-: Min backsippa är redan uppäten........
Haha! Var får man tag i dem?
Ååååååååååååååååå

Hoppas nu det fungerar så att trycket från dem åtminstone minskar.
pilgrim
19-04-2008, 18:24
Är det någon som vet hur det fungerar
Själv har jag varit ute i trädgården och planterat våra första buskar och träd till häcken mot grannen. ÄNTLIGEN! Det tar sån tid att anlägga en helt ny trädgård...lyckades ta död på 15 sniglar när jag var i farten.
Från ATL's hemsida;
CITAT
Lördag 19 april 2008
Nematoder godkända mot mördarsniglar
Kemikalieinspektionen har godkänt medlet Nemaslug. Det är millimeterstora rundmaskar, nematoder, som används mot sniglar.
Medlet är godkänt i flera europeiska länder, bland annat i Norge. I Sverige har dock myndigheterna tidigare valt att inte godkänna det med hänvisning till att nematoderna inte finns naturligt i den svenska faunan och att man inte vetat hur medlet skulle påverka andra snigelarter.
Men nu har man alltså svängt, skriver Bohuslänningen.
Medlet är dock inget undermedel. Det funkar mycket bra mot unga sniglar på små ytor där man kan lägga medlet nära sniglarna. På större ytor är det mera osäkert. Inga försök har gjorts med att sprida medlet på hela åkrar.
- Nematoderna ska ju helst hamna på eller bara några centimeter från sniglarna och det skulle troligen bli väldigt dyrt att sprida det på åkrar eller ute i naturen, säger den norska forskaren Solveig Haukeland till tidningen.
Medlet fungerar genom att de mikroskopiskt små maskarna kryper in i sniglarnas kroppsöppningar och orsakar infektioner som sniglarna sedan dör av.
ängsvädd
19-04-2008, 19:51
Tråkigt att övriga sniglar ska drabbas. Här har vi igelkottar och diverse fåglar som äter sniglar. Hoppas inte denna nematod rubbar balansen i vår natur.
Ja, det är tråkigt. Vi har pantersniglar som jag tycker är så vackra!!
Johanna O
19-04-2008, 20:58
Äntligen!
Nu har jag beställt Nemaslug! Nu känns det som om jag ökat oddsen för att få behålla någon grönska i trädgården denna sommar!
Johanna
Var kan man köpa Nemaslug?????
Har inte lyckats hitta någon adress.
Johanna O
19-04-2008, 22:40
Här är en länk! Undrar bara hur snabbt deras lager tar slut....
Nemaslug finns här!!!Mvh
Johanna
theseraphim
19-04-2008, 23:48
ja det är tillåtet av KI men om och hur det skall säljas är inte bestämt än, Muserol är också godkänt av KI men det är licensbelagt. Med andra ord innebär inte detta beslut at man får köpa o använda nematoderna hur som helst. Så var försiktiga så ni ite åker på böter eller värre.
Nu skall detta medel utredas av jordbruksverket så först när de är klara lär vi få veta hur det blir med försäljning av det.
På KIs hemsida står det "får användas av var och en" betyder
inte det att det är tillåtet att använda? Torvan
Monica M zon 4
20-04-2008, 09:03
Undrar om priserna kommer att sjunka på nematoderna om det blir fler firmor som saluför dem? Det skulle kosta minst 3000 kr att köpa en laddning som räcker till min tomt. Å effekten varar bara i 6 veckor. Bra i alla fall att medlet är tillåtet nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.