Full version: Knölig gräsmatta
this001
Hej

Jag har en väldigt knölig gräsmatta.
Jag har flera år nu topdressat och lagt på mer jord för att jämna ut. men ju mer jag håller på detso knöligare blir den.
Har någon , någon bra idé på hur jag kan få den slät och fin.

Tack för hjälpen

//T.
MariaÖrebro
Eftersom du redan gjort det jag tänkte rekommendera dig att göra, föreslår jag lite mer drastiska metoder! Kan det vara så att du måste riva bort gräsmattan och låna en sk "vibbra" och platta till marken? Därefter lägga på ny jord och så nytt gräs? Kanske finns det andra som har bättre förslag?
Överbölingen
Ett gott råd fick du. Men här har vi lera och den lever sitt eget liv oavsett vad vi planerar.
Tomten sluttar och vid tjällossningen glider leralven omkring som den vill. En mindre svacka på några meters yta kan nästa år vara en någon decimeter kulle. Vi började med att fylla upp och jämna till men konstaterade att det var slöseri på arbete och kostade ilska nästa vår. Nu får moder jord leva som hon vill.
Monica i Nässjö
Fyll i håligheterna med sand, vanlig sandlådesand går bra. Det dröjer inte länge sedan förrän gräset har växt igenom även dm-tjocka lager. Det är den metoden de använder på golfbanorna för att få jämna fina gräsmattor.
Bassam
Hej
Jag vill säga du ska blir inte arge, du kan reparera dem delar som är knölig. Du kan bryta dem knölig snyggt sedan kan du lägga vanlig sand och pressa dem, sedan kan du tillbaka gräs som du borta dem, du behöver jobba lite bara.
Lycka till, H: Bassam
this001
Tackar.

Då har jag att göra.
Strålande rolleyes.gif
//T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon