Full version: Ny trädgård
Sabina L
Jag och min kille har köpt ett hus i Södertälje och flyttar in den sista september. Huset är från 1924 så det är en gammal trädgård på 670 kvm. Jag är jätteivrig att få gräva, plantera och fixa i trädgården men inser att det är bra att ta det lite försiktigt och se vad som redan finns och kommer upp i vår. Är det någon som har något mer råd eller tips på vad jag bör tänka på? Det ska bli så kul!!! tongue.gif
kerstin z5-6
Du gör alldeles rätt ...och kan du inte tåla dig -köp några lökar du verkligen vill ha och plantera i höst att se fram emot, sen blir det massor att göra till våren smile.gif
Nina H
När vi hade köpt vårt hus tog jag en tomtkarta och ritade i vad som kom upp och ungefär när. Sedan gjorde jag en ny där jag ritade i vad jag ville flytta, ta bort, nyplantera.
Notera också gärna blåshål, fina läplatser, skugga, sol, vått och torrt. Viktigt för hur växter (och människor) trivs.
Tag också noga reda på om ni behöver göra markarbeten (ny servis, el, bredband, dränering osv) innan du sätter igång att plantera. Eller kommer ni att behöva komma fram med lastbilar, maskiner någonstans.
Men du gör rätt i att ta det lite lugnt med stora projekt och "bo in dig" lite först. Lycka till!
Sabina L
Ha, ha. Jag kan inte riktigt tåla mig för jag har redan beställt några vårlökar från odla.nu...Tulpaner, iris och kungsängsliljor.
Det där med karta låter smart, tack för tipset! Så kan jag planera lite över vintern också och titta i en massa trädgårdsböcker.
Hannele
Att göra kopia av tomtkartan är toppen;
rita rabatter, stigar och träd på smörpapper och flytta dem över kartan.
Men det dröjer något år, innan ni är där...
Låna eller köp boken:
'Bevara & sköta en gammal trädgård av Ilminge:
http://www.odla.nu/arkiv/rec/91-518-3467-7.shtml
Kristina zon 3
Vilken bra idé Hannele! biggrin.gif Smörpapper på tomtkartan. Här ska mätas och sparas till mörka vinterkvällar.

Kristina
Hannele
"Vilken bra idé Hannele! Smörpapper på tomtkartan."

Inte min idé... Jag lärde mej det på Trädgårdsdesignkursen av Cecilia Sundholm, som samlar på gamla pioner vid gamla torp och som visade sina pioner i Gröna Rum: http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1102
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon