Anna i Åkarp
Jag har en stor gammal skäggbuske, något slags caryopteris, som jag vill flytta på och den skulle passa jättefint i min nyanlagda rhododendronrabatt. I Botanica står att den vill ha "väldränerad humusrik jord" men vad innebär det rent praktiskt?
I rhoddisrabatten är det sandjord uppblandat med massor av naturell torv och lite ko på påse och så ska jag lägga över täckbark. Det är ganska djupt grävt och väldigt luckert.

Och förresten, hur vet man vilka växter som vill ha kalk och som inte vill ha kalk? De som det inte finns angivet på, går de bra var som helst eller vill de ha lite mittemellan? confused.gif

Om det nu inte skulle passa med skäggbusken bland rhododendron, vad kan jag då sätta där istället? Jag vill ha något som är sådär meterhögt, blommar på sensommar och höst och är blått, gult eller vitt. Möjligen lila eller orange, absolut inte rosa eller rött. Glad för alla förslag.
Boxer
Den vill ha mullrik och kalkfri jord, så det bör passa jättebra där du tänkt sätta den. tummenupp.gif
Anna i Åkarp
Tack Boxer! *springer genast efter spaden*
Anders zon 1
Skäggbusken är inte särskilt kinkig med jorden. Jag har ett par buskar planterade i vanlig kalkrik skånelera och det går alldeles utmärkt. Tror att det kommer att gå bra även i rhododendronjord bara det inte är för skuggigt läge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon