Full version: Sökes...
cherox
Hej på er...

Behöver bra tips på mindre träd. Önskehöjden är max 1,5 m... Finns det "små träd" eller måste man hålla på och beskära, och finns det i så fall några fina träd som lämpar sig för att hålla små?
Betty
Hej! Här får du en länk med små träd. smile.gif
http://www.rydlingeplantskola.se/smatrad.html
catlin
Varför inte ett pelaräppelträd? Det har jag planterat nu för några veckor sedan. Ingen beskärning behövs wub.gif
Cilla
Du har fått bra tips redan, men för dem som är intresserade av mycket små, vackra träd som inte behöver beskärning: Här i zon 3 är det minsta trädet jag planterat ett dvärgmandelträd, prunus tenella ('fire hill' tror jag sorten hette). Det var 15 cm högt när jag planterade det och är nu efter tre år 35 cm högt och ungefär lika brett. Kanske har jag tur och får det att bli 1 meter högt så småningom, men det troligaste är att det stannar som litet pytteträd vid 50-60 cm eller så.

Det ser ut som ett litet olivträd där det nu står med mörkgröna, avlånga blad. På våren blommar det på bar kvist med starkt rosa stjärnlika blommor i två veckor (!). Hos mig blommar inget annat i rosa eller rött i denna tid så ögonen dras till det lilla lysande trädet. Sedan kommer frukterna, mandlarna, som nu är så stora att de tynger ned grenarna till marken. Mandlarna är ca 3 cm stora och helt ludna.

Jag gillar stora, tunga, susande träd men denna lilla livskraftiga individ har charmat mig helt och jag pysslar om det efter bästa förmåga. Det sägs att det kan växa i stenparti men hos mig växer det i djup jord invid ett stenparti som jag hoppas ger det värme och vindskydd.

Lite missvisande bilder för blommorna är mer djupt rosa och hos mig blommar de tidigt och länge på helt bar kvist:

Man kan tydligen få dem att växa mer som buskar också:

nilla
Oj, vad fint!

Är mandlarna ätliga också?

Gunilla
Cilla
Jag tror inte det, åtminstone var de rätt beska när jag försökte. Numera stoppar jag dem i marken i förhoppning om att nya små mandelträd ska poppa upp hos mig...
nilla
Nåväl, man kan inte få allt ... fint var det i alla fall.
Jag har vaga planer på ett mandelträd men har en känsla av att det blir alldeles för stort för en koloniträdgård. Men tänk, att skörda egna mandlar!

Gunilla
Cilla
Som sagt, mitt mandelträd är 35 x 35 cemtimeter stort, och det sägs att dvärgmandlar bara blir 50-60 cm höga. Jag hoppas att mitt ska vilja bli åtminstone en meter högt.

Det är nog det minsta trädet man kan ha utomhus hela året...
cherox
Betty- passande länk... eftersom jag är från skellefteå.. biggrin.gif
Tack för tipsen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon