mattemia
Grannen har börjat plantera syren häck på tomtgränsen får man göra det utan att fråga. hur långt in från tomtgräns får man plantera utan att fråga. mvh matte
Piccante
Jag tror iofs att man får plantera på gränsen men det är inte praktiskt. Ska man kunna sköta häcken så blir det ju nödvändigt att gå in på grannens tomt för att kunna klippa den på båda sidor. Sätter man häcken 0,5 meter in på den egna tomten så kan både häcken växa och man kan gå utanför häcken och klippa den. Är häcken mot en väg så gäller vägverkets regler, den får ju inte skymma gående och bilar så det blir en trafikfara.
Sussie F-Flower
Min grannar säger till mig så fort mina häck-grenar växer in på deras tomt. Den är planterad ca 110-130 cm från gränsen. (Caragan) Jag får gå på deras gräsmatta för att sköta min häck.

Alltså: grenarna får inte växa in över grannens tomt, vilket innebär att plantering av häck måste ske på egen mark. Inte själva gränsen, såtillvida inte båda är överens om detta.
Man kan också ta hänsyn till att en vacker dag så flyttar någon annan in i grannhuset och kanske inte vill ha någon häck alls.
MB1965
Plantera häcken så att du kan sköta baksidan av den, det är principen.

Mitt på tomtgränsen är ju delvis på granntomten, det är inte ok eller tillåtet.

Grannen kan ta bort det som är över tomtgränsen.

Bassam
Hej
Jag vill säga att jag vill säga du måste från början vet hur mycket Häcken ska bli bered och sen kan du lämna avstånd mellan din och Häcken granne, om ska bli häcken bered 1 meter ska du lämna avstånd en meter det är mycket men på den här sätt kan du lösa hela problem , spela ingen roll om granne byter eller inte.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon