kristinabranteryd
19-04-2008, 16:50
Hej
Snälla någon hjälp mig. Min fina Flammentanz som står i söderläge och mina vackra Ghislandrosor i västerläge som alla fick blad väldigt tidigt i år har gula kanter på bladen nu. Bladen rullar ut sig så fint och är gula från början på kanterna.
Vad har ni för erfarenheter av detta? Kan jag göra något?
/En sorgsen Kristina, zon2
Hej Kristina
Du kan sova lugnt

. Det är ingen fara på taket, bortsett från att det ser lite tråkigt ut än så länge. Många av mina rosor hade också feta skott med halvutslagna blad, de är nu mer eller mindre brunsvedda. En del skott/blad har dött helt, men de flesta verkar ha klarat sig och växer vidare. De som har frusit kommer säkert att ersättas av andra (nya) skott. Om någon månad när buskarna är gröna så kommer de svedda bladkanterna inte alls att märkas lika mycket.
Det enda du kan göra är att ansa bort det döda, (om du tycker att det är viktigt). Jag avvaktar lite till tills jag är säker på vad som är dött på riktigt och vad som är levande, (det varierar från buske till buske).
Stefan
kristinabranteryd
20-04-2008, 07:54
Hej Stefan
Tack för ditt svar!
Tror de helt enkelt att de frusit? Jag var så rädd att det var en otäck svampsjukdom som skulle ta livet av dem.
/En lite gladare Kristina
Troligtvis bara frostnypna, vilket väl de flesta rosor i hela södra(?) landet blivit i år utav dem som var tidiga med stora mer eller mindre utslagna knoppar. Ingen av de tre klassiska (vanliga) svampsjukdomarna ger sådana symptom så vitt jag vet. Däremot kan det ev vara näringsbrist, om det nu mot förmodan inte är frostskador. Jag har ett gäng The Fairy som står på grusplansmark, och de första åren här var deras blad mer eller mindre gula direkt efter att de slagit ut, (kommer inte ihåg exakt). Hur som helst, jag misstänkte näringsbrist och skyfflade på rejält med hästdynga, och det gjorde susen. Sedan dess lägger jag på hästdynga varje vår innan bladen slår ut. Så vitt jag kan påminna mig så har problemet försvunnit. Men, som sagt, om bladen var gula i kanterna eller lite överallt kommer jag inte ihåg. Tror dock att det var överallt, och att gula eller bruna kanter i år betyder frostskador. Det kommer att visa sig. I vart fall kan jag inte tänka mig att det är någon allvarlig fara för buskarna. Släng gärna in en liten blänkare senare, när du vet vad det är.
Stefan
kristinabranteryd
23-04-2008, 20:22
Hej igen.
Nu har jag myllat ner kobajs + lite rosgödsel och lagt bark över på de taggiga raringarna så nu får jag se hur det går. Håller tummarna för att det bara var frosten.
Tack för svaren!
/Kristina
Två bilder säger mer än ett traggigt inlägg.

Så jag ska försöka att inte trötta ut er med mitt svammel.

Här är 2 rosor hos mig med misstänkt frostskada.
[attachment=17223:de_l_hay...ostskada.JPG]
Min Roserai de l´hay med bruna blad och kanter. Definitivt en frostskada.
[attachment=17224:Agatha_e...ostskada.JPG]
Min Agatha, den ser mer ut som en Forsythia nu med sina ljusgula halvutslagna blad. Jag gissar att det är en frostskada, ty den har aldrig sett ut så tidigare.
Stefan
Har också rosor som ser ut så, det var kylan vi fick i Påsk, många blad var på gång då. Har klippt ner en del rosor för dom såg lite frostskadade ut. Svampsjukdomarna kommer senare.
Tack för de trösterika orden Kajsa.
/S
kristinabranteryd
28-05-2008, 10:15
Hej Stiffe
Vill bara säga att rosorna är kanonfina nu! Flammentanzen är visserligen en lusuppfödning, men det tål den nog. Tack för din hjälp!!!
/Kristina
Bladen rullar in sig och har gula kanten från frost, på grund att rosor kan inte få tillräckligt vatten när blir frost .
- Lycka till, H:Bassam
mamamaggan
30-05-2008, 20:08
Hakar på den här tråden eftersom ett par av mina rosbuskar ser ut som de på fotona. De är alltså troligtvis frostskadade . Vi har haft minus nattetid så sent som nu i veckan så de har fått frost i flera flera omgångar .
Ska de ha extra mycket vatten nu ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.