Full version: Igenväxt rabatt
marisan
Hej alla,
idag skulle jag göra vid en igenväxt rabatt men insåg ganska snart att jag inte visste hur jag skulle gå till väga. Gräset har växt in. Nu står det några fina vårblommor där och de vill jag ju inte förstöra. Hur gör jag på bästa sätt?
renate
Svårt att säger om man inte ser hur det se ut och vilka växter du ha där.är det en perennrabatt väntar till vårlökar har blommat över och gräver upp allt och rensa bort allt från grunden,ev dela plantorna.Passa på och lägger på ny jord/kompost om du ha,det låter jobbigt men är bästa sättet att får bukt med ogräset.
marisan
Jag har precis blivit med trädgård så jag har inte riktigt koll på vad som växer i rabatten (förutom gräs då), men jag kan se pioner sticka upp, någon mindre rosbuske, en krypväxt med silvriga blad osv. Ska jag helt enkelt gräva upp och flytta växterna och börja om från början? Gräset är ganska tjockt, som en rejäl gräsmatta. Jag började med att försöka hacka bort gräset, men gjorde inte många kvadratdecimetrar på en timme, så jag lade ner det projektet.
Fenja
Det enklaste är nog att göra det från början. Gräv upp lökar och perenner och rensa dem noga från ogräs. Sedan vänder du upp hela rabatten och tar bort allt vad gäller gräs och ogräs. Därefter sätter du tillbaka lökar och perenner igen. Som Renate skriver så kan du passa på att dela perenner och täta lökklungir som är för stora.
Mvh
Fenja
marisan
OK, då gör jag så. Tack för era svar. Ut i myllan....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon