UNL
Hej!

Vi funderar på ett insynsskydd längs en väg. egentligen vill vi förlänga vår syrenhäck men det kommer att ta många år innan dety ger något insynsskydd så vi tänker nog ha någon annat fungerande under tiden.'
Vi funderar på en lång spalje med humle. Dels blir det fin och hemtrevligt och dels är ju humle bra på att växa och täcka.
Kan man ta humleskott på våren?
Hur lång tid tar det innan de tar sig?
Är det något att räkna med första sommaren?

/kika
Eva 33c
Humle är ju en perenn, dvs den vissnar ner varje höst och börjar om nerifrån varje vår. Det gör ju att det dröjer en bit in på säsongen innan du har insynsskydd varje år. Dessutom vill du förmodligen rensa bort fjolårsriset, det är ju inte så snyggt även om humlen kanske växer över det under sommaren. Och att rensa en lång spalje från slingriga gamla humleskott är inte så där jättekul, tror jag.
Kanske vildvin, eller någon klematis är bättre altenativ?
Alexander-VG-zon3
man behöver inte rensa veck det gamla,, humle växer snabbt över det plus tar maskar och annat hand om det .
ängsvädd
Ska det skydda året om eller bara under sommarhalvåret?
UNL
Hej!

Vi är bara intresserade av sommaren främst.
Vi bor i zon 6 och är då lite begränsade vad gäller vad som växer här.
Alla snygga klätterväxter klarar sig tyvärr inte hos oss.
Humle verkar vara det vi kan lita på bäst.

/kika
Kilmister
Som ren upplysnaing kan jag säga att syren växer väldans fort. Jag skulle tro att du får insynskydd lika fort med syren som humle.
buffy
Jag tror att du får insynsskydd snabbare med humle, syrener ska etablera sig ordentligt innan man skall beskära dem, vilket kan ta några år, och det är först när man börjar beskära dem som de tar fart och växer och "buskar till sig". Särskilt bra insynsskydd tycker jag emellertid aldrig att syrener blir.

Det blir däremot humle, så det räcker och blir över. Man kan ta skott nu på våren, det är svårt att misslyckas med att få dem att ta sig.
KURT
Alpklematis klarar också zon VI.
Elisabeth P
Hakar på lite.
Kan man ha humle bak i en rabatt, eller tar den överhand helt?
Jag har en rabatt ut mot vägen, som jag ska göra i ordning. Tidigare hade vi syren där men den blev nermejad varje vinter av snöskotten. Dessutom är det en stenhäll intill så det är inte jättegod jordmån.
Min tanke är att ha härdiga perenner och kanske någon stör eller spalje här och var som vissa växter kan klättra på.
Eva 33c
Mina föräldrar hade en liten radhusträdgård med plank runt. I bakkanten på rabatterna hade dem humle som fick växa upp på störar som satt fast mot planket. Vad jag minns funkade det jättebra, humlen hade ju sin stör att växa på och tog ingen plants alls från rabattväxterna. Riktigt snyggt var det...
Elisabeth P
Åh, så bra då ska jag nog spinna vidare på den tanken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon