Full version: Kompostkvarnen
Elanor
Så länge jag var gift och vi hade fritidshus var det inga problem. Jag malde och malde och maken slipade och slipade. Vi hade en slipsten på landet som han använde.

Sedan lämnade han mig och tog med sig fritidshuset i skilsmässanb och jag köpte ett hus på egen hand eftersom längtan efter trädgård blev för stor. Och idag har jag stått och malt alla kvistarna efter äppelträdsbeskärningen i påskas.

Till slut blev det bara slamsor av grenarna och jag fattar att kniven behöver slipas. Jag har en Black & Decker kompostkvarn. Nu har jag ingen man och ingen slipsten utan skulle kanske behöva lämna in kniven för slipning. Var gör man sådant, egentligen? Eller gör man det själv? Vad behöver man då?
Tapio
Halaj!

Våtbryne är ju det bästa, men
i värsta fall räcker det med en fil.
Eller två. En lite grövre och en enkelhuggen, fingradig.

//T
Elanor
Mmm, lite mer hjälp, tack! "Våtbryne" - låter som det exet höll på med, hällde vatten på ett roterande hjul. "Fil" - metallfil? Vad betyder "grövre"? Ursäkta, men jag är verkligen nybörjare på en hel massa saker! Kan jag verkligen klara detta på egen hand?
ingrid fuxwall
Kan inte tillföra något i ämnet mer än att jag är i samma sits, fast brynet har jag kanske kvar - bara jag visste var det fanns angel_not.gif

Önskar dig lycka till!
Tapio
CITAT (Elanor @ 19-04-2008, 22:17) *
Kan jag verkligen klara detta på egen hand?

Halaj!

Klart att du kan! tummenupp.gif

Jo, med våtbryne menar jag någonting typ denna:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82344
vattnet häller man i den svarta skålen som omsluter stenen.

ett handbryne är till för att få den sista sista riktigt vassa skärpan. Inget annat.
Att slipa upp en slö egg med en sådan kommer att ta ett ljusår.

Vad gäller filar har jag svårt att utveckla det där. Men se på bilden:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bild:FilesFla...Cut-Bastard.jpg
Filar finns i olika grovlekar. De grövre avverkar mer material, men ger en grövre, fulare yta.

Det bästa är att sätta upp kniven i ett skruvstäd när man filar, men en filklove funkar också:
http://www.konradw.se/default.aspx

försök också att bibehålla den gamla eggvinkeln när du skärper.

Lycka till!

//T
Elanor
Tapio, jag blir otroligt rörd av ditt utförliga svar! Det där med våtbryne verkar faktiskt som en pryl man borde ha - den borde man väl kunna använda till sekatörer och sådant också?
Tapio
Halaj!

Javisst!

Den funkar till sekatörer, slyknivar, yxor, gräsklipparklingan, saxar, köksknivar mm.
Har man en trädgård så är det inte alls dumt att ha.
Och den vässar alla eggar inomhus också.

//T
Bettis
Tack för tipsen som även jag har fått här angel_not.gif ska genast inhandla en på Biltema tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon