fiffti
Jag har fått vita små prickar på jordytan och på insidan av krukan hos min garderobsblomma. (Se bild [attachment=17019:vitaprickar.JPG])

De har varit där ganska länge för jag har inte haft tid att ta hand om dem men nu ska jag göra någonting åt dem. Har förstått att det troligaste är att det antingen är svamp (som då är relativt ofarlig) eller rotlöss (som är mycket svåra att få bukt med och lätt smittar till andra krukväxter).

De finns inte längre in i jorden utan ligger på ytan och utmed innerkrukan och är som små, små runda hårda korn som är väldigt lika i storlek (kanske 0,5mm i diameter). Där kornen sitter enskilt har de slät yta men där många sitter tillsammans sitter de ihop med luddtrådar.

Jag har tittat noga och länge i förstoringsglas och inte sett minsta rörelse. Vilket borde tyda på att det inte är rotlöss. Men jag känner ingen svamplukt, vilken man kanske borde om det är svamp. Jag har försökt dela på dem för att se om det verkar finnas något i dem men de är så små att de bara mosas/krossas.

Hittade tråden "Hjälp, vad är detta?" från 14-03-2007 om någonting liknande. De små prickarna på bilden där liknar mina men jag vet inte om de stora vita grejerna man ser på den bilden också hör ihop med angreppet eller om de är såna där vita korn som ibland finns i köpejorden.

Växten i sig tycker jag mår relativt bra. Rötterna växer och ser friska ut och nya bladstänglar kommer lite då och då. Dock har jag också haft problem med att en enstaka stängel plötsligt bestämmer sig för att långsamt börja gulna och torkar och dör utan att jag lyckas göra någonting för att förhindra det. Vet dock ej om detta beror på att jag vattnat för mycket eller för lite eller något sådant. Men jag tycker att jag vattnar med jämna mellanrum men mellan vattningarna låter jorden torka ut lite. Växten står inne i ett rum med fönster mot söder och får väl lite lagom med ljus skulle jag tro. Och garderobsblommor är väl rätt tåliga när det gäller både ljus och vattning?

Är det någon som kan bedöma om det rör sig om rotlöss, svamp eller något ytterligare annat problem? Eller har några råd om hur jag skulle kunna ta reda på det. Är det svamp så tänkte jag bara ta bort det yttersta av jorden, men är det rotlöss känns det bättre att slänga växten för att inte smitta annat. Men man vill ju inte slänga i onödan...

Ezereht
garderobsblomma vill ha sparsamt med vatten. du ska inte bara låta den torka ut mellan gångerna, det ska gå ett tag innan du vattnar igen. Jag tror inte det är ohyra. Kanske diska krukan och byta jord om du orkar. Tror dina bruna döende stänglar beror på övervattning. Tänk kaktus så tänker du rätt vad gäller vattning. Se till så det inte står vatten i botten på krukan, genom att ha en innerkruka som står lite högre, eller lecakulor i botten.

ha sandigare jord också, den där såg väldigt mycket ut som blomjord.
fiffti
Tack så jättemycket för ditt svar Ezereht!

Jag har nu planterat om min garderobsblomma i en ny kruka och använt sandig jord. La lekakulor i botten också för bättre dränering. Ska även följa ditt tips att vattna mer sällan i fortsättningen så att stänglarna håller sig fina och gröna. De vita kornen dök säkert också upp för att jag vattnade för ofta.

Dessutom kanske jag ska börja tänka kaktus om lite fler av mina blommor. Aloe Veran har nog också fått vatten för ofta eftersom den av "okänd" anledning allt snabbare har börjat gulna och vissna i de nedersta delarna.

Tack ännu en gång!
Bassam
h
Bassam
[attachment=18157:nema2.jpg][attachment=18156:nema1.jpg]
Jag tycker att du har problem med Nematoder och de vita prickar som ser sina ägg,
De kommer: de attacker rötter och maskar ser ut som boll och äggsäckar hänger på rötter och de full med äggen.
Min förslag för att bli fri från dem: - omplantera växten i ny kruka och jord 2 ta bort alla gamla jord och tvätta rötter med såpa vatten 3 sätta i nya kruka provado Plus.
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon