malin72
jo nu när jag tänkte ta fram ute mörblerna såg jag att jag behöver behandla träet blush.gif vad ska jag använda för att få dom glansiga och fina...tips på hur jag gör blir jag jätte glad över bravo.gif
[attachment=17021:april27.jpg][attachment=17022:april28.jpg]
*Stintan*
Jag tycker att det ser ut som om dina möbler är lackade. Är det så så får du nog slipa och lacka om dom. All blånad kanske ändå är svårt att få bort men bättre blir det ju om du sen använder en bra lack typ båtlack eller något sånt.
Kjellepelle
Hej. Prova med Benarolja, finns hos färghandlare som säljer Jotuns produkter. Har använt den oljan i 10 år, möblerna är som nya.
tomba
Nanosol har en suverän ädelträolja för utomhusbruk gjord på kinesisk tungoil den klarar att tränga igenom det mesta. testa den. tummenupp.gif
Fuel
Det finns ju lite olika saker beroende på hur mycket man vill göra, men som genrellt så kan man alltid bara slipa bort det mesta (fördelaktigt med maskin). Men detta kan kännas tråkigt om det är väldigt tunt trä som ligger på möblerna, då kanske det räcker med att bara slipa ganska grunt. Det får man avgöra efter hur mcyket man vill ta bort. Allt det "svarta" som blir på oskyddat trä går i stort sätt inte att få bort om det har gått för långt. Så slipa på så gott det går, sen skulle jag tvätta dom ordentligt (då menar jag riktigt ordentligt yes.gif )

När du slipar så ksa du vara väldigt noga med att få bort all lack som sitter kvar, för tar du inte bort det så får du inge snyggt slutresultat. Men annars så kan du bara välja olja efter vilken träsort som möblerna gjorda av och beroende på vilken färg du vill ha på den färdiga produkten. Lack lr Olja, ja det väljer du själv, men själv gillar jag teakolja bäst. Lack använder jag bara när jag laserar lr likanande på jobbet då det ska vara en starkare slutfinish, annars är det hugget som stucket vad du väljer, fråga på din färghandel vad dom tycker passar bäst för just dina möbler.

Sen så blir olha finare enligt mig då det ger en lite mattare finish än vad lack gör som liksom "skiner" mer.
Men det väljer du själv!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon