Finns det över huvudtaget? isåfall med skuggtålig, vad menas då? Alltså nån sol måste den väl ha? el? Platsen jag har tänkt vet jag inte just nu hur många timmar sol det är men iaf ett par tim. skulle jag tro...Tacksam för svar!
Tja, en 4 timmar sol om da´n åtminstone är nog lämpligt. Sannolikt överlever rosen med mindre soltimmar, men den blir förmodligen inte som du vill, dvs riklig blomning.
I princip alla rosor vill ha full sol. Så fort de inte får det så börjar den flytande skalan av skuggtålighet... Jag skulle kunna tänka mig att någonstans runt 8 soltimmar är en gräns, under det så behövs skuggtåliga rosor. LÅGs rosenbibel talar om vilka som är skuggtåliga.
Stefan
Helenavborg
20-04-2008, 08:13
De allra flesta rosor klarar sig utmärkt med 6 timmar sol. Sen finns de många som klarar sig med mindre. Vanligen blir blomningen inte lika riklig och tillväxten blir svagare. Jag har en 'Maxima' som får högst 1 timme sol på morgonen och den både växer och blommar bra, kan användas som klätterros. De flesta alba-rosorna klarar 3-4 timmar. Min 'Aïcha' får högst 2 timmar sol på eftermiddagen. Den är över 2 m hög och blommar rikligt. Den kan också användas som klätterros.
Många småblommiga klätterrosor är skuggtåliga eftersom det är naturligt för dem att växa bland buskar och träd. Där söker de sig uppåt mot ljuset.
En skuggtålig, vit klätterros för din zon är 'Venusta Pendula'. 'New Dawn', rosa, tål en del skugga men är inte så härdig har det visat sig. Den fryser rätt mycket redan i zon 4. Men med de allt varmare vintrarna kan du säkert prova den.
Aggebruden
22-05-2008, 18:01
Jag har en "polstjärnan" som får sol ca 3-4 tim. per dag Bor i zon 4. Jag planterade den för två år sedan, då var den kanske 50 cm. nu är den 2 m, så jag må s

äga att den trivs. Dessutom är den väldigt söt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.