Full version: Fyllda blåsippor
Pim
Hjälp!
Har sökt i 1½ år för att få tag i fyllda blåsippor. Var slut förra våren där jag sökte både på webben/ i butiker men fick nu tag i en rosa/röd. Men vart kan jag få tag i den blåa och den vita här i Sverige. Vill ej köpa i utlandet.
Mvh Pim
Christer i Falköping
Det brukar finnas på Trädgårdsamatörernas egna blomstermarknader ibland. Men då måste du bli STA-medlem för att få handla där.
Christer.
karlsdal
Kanske kan du hitta något hos Botanicus. Du kan ju alltid skriva och fråga iaf. smile.gif
skogstroll
på mässan fanns en monter de hade massa olika sorter, en kostade OTROLIGA 750 kronor!!! -fear-.gif
Anna i Åkarp
Tirups örtagård utanför Staffanstorp säljer blåsippor. Vet inte om de har fyllda men det går ju att fråga dem.
www.tirupsortagard.se
Sylvia
http://www.hepatica.se/ har åtminstone såna i Galleriet... Men nu vet jag inte hur långt Niclas planer på att sluta sälja plantor i Sverige har gått, då det tydligen är dålig lönsamhet, men du kan ju majla honom o fråga...
sparre

Blåsippor!!!
Jag har gjort några försök att flytta "mina" blåsippor till planteringar men alrig lyckats, så nu njutar jag av dom i min naturtomt istället.
Jag jag en liten bit naturtomt på var sin sida och där trivs dom , nu blommar dom bland alla vitsippor .
Jag älskar blåsippor fast det har dykt upp blåsippor som är lila/rosa det är spännande att se vad naturen gör.
Så mina blåsippor kan vara där dom trivs!

Dessa härliga soliga dagar i Sörmland Anki
Pim
Tack för alla svaren!!!
Har haft kontakt med Heptica både förra året och i år och ej fått tag i fyllda. Ska söka på de andra förslagen. Mvh Pim
Ranunculus
Dubbla blå finns på Tradera både nobilis och transylvanica. Vit dubbel blåsippa har jag bara
sett en gång till försäljning, och det var hemma hos Severin Schlyter, han tog då (jag tror
det är 6 år sedan) 1200kr för ett skott, men han odlar nu på de himmelska höjderna.
hepatca.se är numera hepatica.eu och Niclas har från i år endast olika Hep. Japonica till salu.
Ulla

EinMy
Hei,
Håper dere forstår norsk smile.gif

Hannelotte Kindlund har en svært god hjemmeside med en god del Hepatica. Hjemmesiden fins på www. Hannelotte'sGarden. Jeg vet ikke om hun selger "blåsippor" eller ikke, men jeg skulle tro det.

Den Botaniske hagen i Gøteborg har tidligere solgt en fylt Hepatica under odlingsnavnet Kurvinberg. Jeg tror dette er opprinnelig en norsk plante ved navn Kyrvinberg. Denne ble funnet av Eivind Fløan her i Trøndelag i 1956. Jeg har ellers noen få planter av denne fylte Hepaticaen.

Ellers vet jeg at Larz Danielsson, Jemtland i www.Spezialplant selger himalayiske Hepatica henryi.

Interessante nettsider er ellers Jurgen Peters i Tyskland, men han har vanvittige priser på sine planter. KalleK i Danmark har ellers en interessant hjemmeside.

Synd det ikke fins noen egen forening for skandinaviske Hepatica-entusiaster.

Vennlig hilsen
Einar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon