annade
Har förkultiverat jättefina sommar- och vintersquash. Nu har sambon och jag köpt nytt hus och skall flytta den 1:a juli. Hur går jag bäst tillväga nu när jag inte har något växhus dit vi skall flytta? Jag vill gärna ha med mig plantorna. Kan jag plantera i hinkar och ha utomhus på altanen?

ingrid fuxwall
Är nog inte rätt person att svara men för att lyfta upp ämnet svarar jag.

Har inte ens sått mina frön än, har kanske inte ens köpt dem men mina får alltid stå ute och ger frukt.

ingrid som undrar hur du bor/ska bo
*Stintan*
Jag vet inte heller om det går att ha dom i hinkar. Jag har alltid direktsått mina utan problem.
Magdis
Jag skulle tro att det går utmärkt att ha dem i hinkar.
Eva B zon 5
Jo visst kan du ha dom i hinkar eller krukor. Har provat det några gånger och det fungerar bra. Har haft såna där stor hinkar som är avsedda för vatten till djur, ca 20 l tror jag dom rymmer. Ge bra jord och mycket gödsel så ska du se att det lyckas. Dom får mindre fukter men det kanske inte gör så mycket. Planterar annars ut mina på gödselhögen men har även vid uteplatsen i hinkar.
Lycka till
Eva B
annade
Tack så mycket för svaren! Då ska jag inhandla några rejäla hinkar! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Jag säger så lite nya plantor också, du har varit alldeles för snabb att så squash ca 3-4v innan utplantering sår man squash, det brukar inte bli bra plantor ifall man förkultiverar dem alltför länge inomhus. Sommarsquashen kan du så i början av juni ifall du planterar dem i början av juli iallafall, jag har direktsått sommarsquash vid midsommar ett år och jag hann ändå få en hel del. Lite fiberdukstäckning vid start och sedan fiberduksskydd mot höstfrost brukar förlänga säsongen.

Squash brukar man inte behöva ha växthus till.
annade
Då ska jag prova att direktså lite oxå. Fick en hel del frön över!
mogge92
Jag hade några squashplantor ute i trädgårdslandet förra året i sundsvall(zon4) och de växte som tusan! mycket squashblev det också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon