Magdis
Jag har flyttat ut mina omskolade plantor till garaget där det är betydligt svalare än inne i det solgassiga fönstret. Jag har två lampor med dubbla lysrör till 3 sålådor med plantor i som står intill varandra. Låter det lagom mycket ljust?

Jag hade termometer där inne för att kolla hur varmt det blir och det var 11,5 grader nu när jag var och tittade till dem. Är det bra?
Gillan
Jag tycker det låter alldeles utmärkt vad det gäller lysrören. Temperaturen kanske är i lägsta laget, men det beror samtidigt på vad det är du har sått? Jag kanske blandar ihop det, men 15 grader har jag för mig ska vara en "bra/okej" temperatur för de flesta plantor. Det är i alla fall vad jag brukar försöka hålla när det väl har grott. Under gronongstiden "brukar" det vara bra med 20-23 grader. Sen finns det ju fröer/plantor som vill ha det annorlunda än genomsnittet.

edit. Ju mer jag tänker på det dessto mer tror jag att dina 11,5 grader är alldeles utmärkt. Skulle det vara fel kommer det säkerligen nån annan och talar om det giggle.gif
Anki V
Jag tycker också att garaget låter mycket bättre än i ett solgassigt fönster.

När du kollade tempen var det då i hela rummet eller under lysrören? Även om inte lysrören blir ”heta” så alstras det ju lite värme i alla fall. Är det runt 11 i rummet så blir det nog uppåt 15 under lyset.

/Anki
Magdis
Temperaturen var i hela rummet innan lysrören slagit igång. Jag gissar att det snart blir lite varmare därinne allteftersom tempen stiger ute också.
Det är perenner och en del grönsaker som jag har därinne. Jag ska lägga in termometern idag igen för att se hur varmt det blir under dagen.
katah
Mina småttingar fick förra året rejäla värmeväxlingar:
Jag tror att de för det mesta fick mellan 15-18 grader, men ibland blev det "fel" och värmen steg till 25 grader innan jag märkte något och ibland fick de stå ut med bara +8 grader.

Alla klarade sig utmärkt och var rätt " härdade" vid utplanteringen wink.gif

Tomater, chili, paprika och speciellt gurka gillar inte låga temperaturer, så där får man ha lite mer koll, men blommor är rätt tåliga.
Om det är ständigt kallt kan de växa långsammare.
Men som andra har sagt det svalare garaget med lampan är alla gånger bättre än solig fönster just nu.
Magdis
Jag kanske får ta in grönsakerna igen om det visar sig att de inte gillar att ha det så kallt. Det är precis tomater, paprika och chili som jag har nämligen. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon