Sussie F-Flower
Har nu i dryga två timmar sökt en gammal tråd angående storleken på tomatkrukor... Hittar den inte...

Hur som helst, en bekant till mig, odlar i 5-6 dl krukor. Tillsätter lite gödning vid varje bevattningstillfälle.
Han säger att rötterna söker sig neråt. Inte utåt, på bredden.
Jag var hos honom i förrgår och vi pratade om olika bristsjukdomar hos tomaterna. Avgörande verkar vara mängden gödsling kontra värme. (ja, ljus naturligtvis också...)

För mycket gödsel och för lite värme gör att tomaterna inte kan tillgodogöra sig alla ämnen och vice versa...
Vi gick även igenom olika sjukdomssymtom som då kan uppträda. Mycket intressant!
Molybdenbrist verkar inte vara ovanligt. (kan bero på för kallt)

Ter sig i att bladen blir lite"bulliga", skrynkliga. Man kan tro att de blivit drabbad av någon ohyra men det är bara en brist.

Nästa vecka kommer han iaf att skörda årets första tomater. Jag ska nog bege mig dit då... tummenupp.gif

Bilder tagna den 18/4-2008

Spana in den lilla krukan....

Nähä, filen för stoooor...

Provar igen imorgon.
Sussie F-Flower
2,3 meter höga tomatplantor...
Gillan
Väldigt imponerande att kunna skörda tomater nu, men samtidigt inte speciellt lockande tycker jag. Det ser mer ut som någon form av yrkesodling än hur det ser ut hos oss "vanliga" amatörer. En sån liten kruka till plantan kräver väldigt mycket av en amatörodlare för att den ska överleva och må bra. Undrar hur många ggr/dag man skulle behöva springa med vattenkannan. Ingenting jag skulle rekomendera.
moksa108
Vad din bekantskap kanske glömde berätta för dig var att krukan uppenbarligen endast verkar som något hjälpmedel för att fixera de gigantiska tomaterna i den rektangulära jordbehållaren som den växer ner i. Jag tycker det syns ganska tydligt att tomaterna inte endast bor i de minikrukorna. Hade de gjort det så hade förmodligen rötterna stuckit upp en bra bit över krukan.
*Stintan*
Det där är ju proffsodling och varje kruka droppbevattnas kontinuerligt med näringslösning o så står dom på säckar med specialjord.
katah
Så underbart att se en sådan grönska, det måste vara speciellt välgörande att jobba bland allt detta grönt.
Hoppas ni har bara inte massa sorter som behöver tjuvas, då är jag inte avundsjuk flirting.gif .

Jag som trodde att jag var extremt tidig i år, när mina är ca halvmeter höga och börjar blomma nu, men ni skördar redan !

Skönt att läsa om denna "sjukdom" på bladena, beskrivningen stämmer på mina plantor och då är det alltså bara en reaktion på kylan, annars mår de prima, skönt att veta!
rosita
CITAT (Stintan43 @ 20-04-2008, 17:58) *
Det där är ju proffsodling och varje kruka droppbevattnas kontinuerligt med näringslösning o så står dom på säckar med specialjord.

Det brukar vara plastad stenullsmatta som krukorna står på.
DragonLady
CITAT (rosita @ 20-04-2008, 21:24) *

Ja inte ser det ut som påsar med jord iaf. de är ju helt kantiga o jordpåsar brukar ju vara lite runda o pösiga.
Vad är det som stenullen gör för tomaterna då?
moksa108
Jag tar tillbaka att påsarna innehåller jord. Blocken är med största sannolikhet gjorda av stenull eller liknande fiber och används förmodligen i en hydrokultur?
KURT
CITAT (DragonLady @ 20-04-2008, 23:13) *
Ja inte ser det ut som påsar med jord iaf. de är ju helt kantiga o jordpåsar brukar ju vara lite runda o pösiga.
Vad är det som stenullen gör för tomaterna då?

De fungerar som vatten och näringslager, alltså samma funktion som en större kruka skulle ha.
Sussie F-Flower
CITAT (rosita @ 20-04-2008, 21:24) *

Precis!!!! tummenupp.gif
Så hette det!!!
Sussie F-Flower
CITAT (KURT @ 21-04-2008, 06:20) *
De fungerar som vatten och näringslager, alltså samma funktion som en större kruka skulle ha.

Ja, SÅÅÅ sa ha att de gjorde.
Förlåt, jag blev så imponerad av all grönska när jag var där att hjärtat klappade, och jag kom inte ihåg allt han sagt när jag la in tråden här. (han hade väl köpt växthuset till sin fru, för att hon skulle ha "något-att-göra")

Jag tycker att det är otroligt att det kan fungera på detta sätt! Eller hur???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon