JohannaR
Första helgen i april (14 dagar sen) sådde jag gräs. Jag bearbetade jorden där den var hårt packad och spred ut toppdress där jag behövde hjälpså. För att påskynda groningen och bibehålla fukten täckte jag även såytan med fiberväv. Jag har vattnat försiktigt när ytan sett torr ut men för det mesta har regnet klarat av detta. Jag har läst att det tar ca. 10-14 dagar för gräset att börja gro. Otålig trädgårdsentusiast som man är undrar jag varför jag inte ser några tecken av att gräset gror. Har det kanske varit lite för kallt i Stockholm, där jag bor, för att gräset ska komma igång? Några nätter har det ju varit frost. Någon annan som sått gräs i Sthlm nu i vår och börjat se resultat?
Åsa, mälardalen zon 2
Det har varit ganska låg temp ute den senaste tiden i stockholmstrakten + det där med 10-14dagar beror på vad du har sått, många av de billigare gräsblandningarna kan möjligtvis vara så snabba, har du sått någon finare gräsmatteblandning med grässlag som ger en finare gräsmatta så kan de typerna av grässlag ta 5-6v på sig att gro (ofta brukar man dock slänga ner någon näve av något billigt grässlag som gror snabbare för annars tror folk att grässådden misslyckats ifall inget händer på flera veckor).
JohannaR
Jag sådde med Villablandning från Bröderna Nelson (inköpt på Rusta). Vet inte exakt hur den gror i jämförelse med andra märken. Har hört att Weibulls Extra Green ska vara av bästa klass men hittade inte den på min närmaste Plantagen-butik.
orginalplankan
Vet inte om Johanna R har skrivit om detta redan men jag frågar i alla fall. Hur gick det med gräset du sådde i april? Det var väl frost vissa nätter, hade du hellre väntat till maj?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon