I senaste nr av Hem Trädgården skriver Ola Bixo "...James Grieve har så grunt rotsystem att det tom kan passa på en balkong." Kan någon förklara detta för mig. Jag trodde att man alltid ympade äppel på en "annan" grundstam. För om man sår en kärna så blir det inte samma sort. Eller kan man ta en stickling? Eller ympas just James Grieve alltid på en speciell stam?
Göran
15-08-2003, 15:24
Tycker att det låter konstigt. Vad jag vet är rotäkta äppelträd (från sticklig) mycket ovanligt, alla träd man köper i plantskolan är i alla fall ympade. Storleken på trädet bestäms främst av vilken grundstam det har men även på hur stark- eller svagväxande äppelsorten är. Vanliga grundstammar är t.ex. B9 om man vill ha små träd och A2 för stora, vilken grundstam balkongträd vanligtvis är ympade på vet jag inte.
Cilla
15-08-2003, 17:23
Jag undrar om han inte skrivit fel. Har inte läst hela sammanhanget. Han måste mena en mycket svagväxande grundstam. James Grieve är annars vanligast på A2 som alla andra kronäppelträd, och det blir ett rejält rotsystem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.