Full version: Rossticklingar
AnnammA
Igår plockade jag fram förra sommarens rossticklingar, och faktiskt var där några med rötter på, som blev omplanterade i ny kruka, vattnade och förvaras nu på lagom sval och skuggig plats.(Jag tänker inte göra om förra vårens idiotmisstag, och placera dem i växthuset, där förrförra sommarens rossticklingar blev förtorkade och bortglömda...Hm...)Hur lång tid tar det nu innan de växer till sig och blir rabattvänliga plantor? Denna sommaren och nästa, eller?
Jag gjorde även lite sticklingar av vårens beskärningsskott, som är satta i såjord och också är placerade på sval och skuggig plats. Sedan får vi se hur det blir med dem...
svennis

Jag gjorde även lite sticklingar av vårens beskärningsskott, som är satta i såjord och också är placerade på sval och skuggig plats. Sedan får vi se hur det blir med dem...
[/quote]

Det är ju bra om de får sol och varm plats.
Kör du 'Gurkburkmetoden' så får det ju inte bli för varmt i glaset,
då gäller skugga mesta av dagen.
Spännande o prova sig fram g.gif
Bassam
Hej
Jag vill säga att det är sticklingar torkade på grund att de inte har bra rötter för att balansera vatten det är vatten som går ut från sticklingar mera än vatten som sug from rötter, så det är bra att sätta plastpåsar som har lite håller över dem, och du ska flyta upp plasten 15 minuter varje dag för luft skull.

Lycka till: H: Bassam
Stiffe
Sticklingarna är planteringsdugliga till hösten, men de behöver bra förutsättningar. Dvs inget ogräs på planteringsstället, och kupade och skyddade lite extra inför vintern. Annars ska det inte vara några problem.
Stefan
AnnammA
CITAT (svennis @ 20-04-2008, 11:03) *
Det är ju bra om de får sol och varm plats.
Kör du 'Gurkburkmetoden' så får det ju inte bli för varmt i glaset,
då gäller skugga mesta av dagen.
Spännande o prova sig fram g.gif

Alltså, min "svala" plats är ett miniplastväxthus i ett relativt svalt uterum, för de nyaste sticklingarna, och förra sommarens sticklingar står utanför detta plastväxthus. Jag tror inte det är bra med full sol, eller har jag fel?
svennis
Sticklingarna skall ha varmt för att bilda 'kallus'
Blev besviken när du inte är med i Rosensällskapet mad.gif
Kajsa
Har stuckit ner en massa pinnar i en kruka från Louise Odier som jag klippte ner, men vi har haft många kalla nätter en tid nu, så det kanske aldrig blir rötter i pallkragen ? I sommar ska jag testa lite av varje, du kan ju det där med sticklingar svennis, du får ha en minikurs här. Vill ha rötter på en del små rosor, coverrosor mm
svennis
Låt Anette hjälpa till, hon har gröna fingrar
Jag bara laborerar o försöker bli bättre.
Det roliga är ju att hitta egna framgångar. cool.gif
AnnammA
CITAT (svennis @ 21-04-2008, 09:31) *
Sticklingarna skall ha varmt för att bilda 'kallus'
Blev besviken när du inte är med i Rosensällskapet mad.gif

Jag vet inte om "Rosensällskapet Skåne" är en underavdelning till "Svenska Rosensällskapet", så helt oorganiserad är man ju inte... sleep.gif Eller?

Förresten Kajsa, jag tog sticklingar i somras på "Candy Cover" på stam, och några av dem är det rötter på, så de blev omplanterade i helgen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon