Full version: Dahlior
Elin80
Jag såg en sån himla bra beskrivning i någon tidning alldeles nyligen hur man gjorde när man planterar dahlior. Men nu när jag behöver den, kan jag såklart inte hitta den. Där var en väldigt tydlig bild på vad som skulle vara upp och vad som skulle vara ner på knölarna...

Någon som kan ge mig en beskrivning på hur jag ska göra? Kanske t.o.m en bild?

/Elin
ludde__
Dahlian är enligt min mening underbar, lätt att sköta och den kan bli oerhört stor med massor av blommor under en lång period om man sköter den rätt. För att plantera den så ska du titta efter små ögon som sitter i ena änden, dessa skall planteras uppåt. Har de börjat fått rötter så är det dom som ska ner. Det finns flera artiklar här på odla.nu, här är en http://www.odla.nu/artiklar/dahlia.shtml

Om du har gott om mördarsniglar så bör du passa dig när du planterar dom på friland, de gillar nämligen dessa skarpt, jag har valt att sätta mina i krukor för hålla sniglarna borta.

Det är mitt andra år med dahlior, så man lär sig av sina misstag, men som sagt, de är oerhört tacksamma om man lägger ner lite tid på dom...
Kilmister
Det brukar alltid vara små skaft kvar ifrån förra året, dessa skall vara uppåt.
Skaften är iftast ihåliga som små rör.
Elin80
Tack så mycket för era svar! Då ska jag nog våga mig på att plantera dem till helgen.

/Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon