lillyllet
20-04-2008, 09:58
Ska snart plantera ros här på min uteplats. En Therese Bugnet blir det. Men jag funderar och funderar, vad ska jag ha runt den? Är det bäst att täcka marken med något typ tidningar eller så och sen bark, eller ska man plantera någon annan slags låga blommor. Vill gärna slippa så mycket som möjligt av ogräset.. ni förstår..
svennis
20-04-2008, 10:08
Täckt med tidningar har jag gjort. Använder nu något på rulle.
Plantrera Lungört, bina har så roligt i den nu.
o Sniglarna lämnar den ifred.
Hej
Jag vill säga att det är bra att man kan täcka på vävduk för att vävduka förbjuder luft och vatten gå ner till jorden,
Och på samma tid förbjuder ogräs att gro.
Lycka till: H: Bassam
Jag svarar som vanligt: det beror på... Vill du ha någon fotväxt runt Therese eller inte? Om man vill ha någon marktäckande växt runt rosen så tycker jag att det inte går att kombinera med markduk eller tidningar. Man får välja. Jag föredrar en fotpåse, dvs en marktäckande växt runt rosen. Förslagsvis lavendel eller kantnepeta. Bortsett från att det är snyggt och ogräshämmande, (om man planterar tätt), så används det också för att dölja det faktum att många rosor har en tendens till att bli lite storkbenta.
Stefan
lillyllet
23-04-2008, 17:45
Fast ja... tyvärr så är min jordplätt mestadels i skugga, sol endast förmiddagen, så lavendel och nunneört och de kanske får lite svårt att trivas. Får ta med förslagen tills då vi flyttar till hus nån gång i framtiden

Funderar vidare på kombinationen tidningar-bark. Är den bra, eller räcker det med bara bark, eller ska man byta ut tidningarna mot nåt annat - gärna inte allt för dyrt?
Markduk är nog det bästa. Om du bara har en buske så behöver du ju inte mycket, bara nå´n kvadratmeter. Annars funkar det nog med tidningar. Om det efter några år kommer upp ogräs så är det bara att skrapa undan täckbarken och vad som ev är kvar av tidningarna. Sedan lite ogräsrensning light, dvs alla rötter behöver inte komma med upp. Lägg på ett nytt lager tidningar och tillbaka med barken, och vips så står det sig några år till. (Tidningarna och barken kväver ev kvarvarande ogräs). Snåla bara inte med barken, det behöver nog vara ca 1dm tjockt lager, annars finns risk att ogräset tränger upp.
Stefan
Hej
Jag vill säga att du kan lägga vävduka i stället, det står bra mot ogräs och på samma tid förbjuda inte luft och vatten gå till mark.
Lycka till, H: Bassam
Hmm, jag fick för mig att det var markduk jag hade, men det visade sig stå barkduk nu när jag tittade efter på förpackningen. Förmodligen samma som du Bassam kallar vävduk? Barkduken är svart, och släpper igenom luft och vatten, men inte ogräs.
Stefan
Hej
jag vill säga att det är som menar,
Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.