gasabäck
20-04-2008, 11:10
Jag har ett äppelträd som jag planterat för ca 5 år sedan. Men det växer urdåligt. Rådjuren har gått hårt åt trädet i år och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har en huvudgren kvar, annars är det dåligt med grenar. Det blommar vackert på dom stackars grenar som finns kvar. Men det blir inte många äpplen på det. Det är ett träd med höstäpplen, tyvärr kommer jag inte ihåg sorten. Helt kalt nertill, alla grenar borta. Jag har med hjälp av min pappa försökt börja om, men trädet ser inte klokt ut. Det är planterat på norra sidan av gräsmattan, men det står soligt. Jag har funderat på om jag ska gräva upp det och flytta det till öster/söderläge. Eller krafsa bort gräsmattan runt och göra en rundel med lättare möjlighet till näringstillskott. Jag vet inte om det kan vara näring som saknas. Eller göra nån hård beskärning tillsammans med att flytta det? Tyvärr är jag inte ägare av en digitalkamera annars har jag kunnat få med en bild på eländet. Allt annat som jag gräver ner växer så det knakar här - vi har väldigt bra jord. Men INTE äppelträdet. Jag är nästan redo att ge upp och köpa ett nytt! Men inget säger ju att det växer nåt bättre. Jag är mycket tacksam för råd och tips hur jag ska bära mig åt. Det är inget fel på stammen- den är fin som attans - har haft stamskydd hela tiden så det är inte gnagt på trädet.
Och jag glömde förstås berätta att jag bor zon 3-4. Kan ju vara bra att veta.
Hej
Jag vill säga att jag vill säga att alla fruktträd behöver mycket sol exat äppleträd behöver sur jord det är bra att ge henne kogödsel om du kan beskära den det är bra bara ta bort skada döda korsa och de grenar som går inne,
Obs: du ska skydda den från djuren till hon ska bli stor och klara sig själv.
Lycka till, H: Bassam
Hej!!
Det är ej lätt att ge dig några tips vad du ska göra utan kort. Men du skall ta bort gräset runt trädet. Det kommer att gynna äppel trädet att komma i gong att växa igen.
Lycka till
Det går inte att säga vad det är för fel, men om marken är kall, kanske våt, trädet står i samma nivå som marken eller till och med sjunkit ned något, så är det en trolig förklaring till den låga tillväxten.
Att rådjuren beskurit det behöver inte vara ett problem och att det inte har grenar på låg nivå är bara bra, för då kommer du kunna gå under trädet så småningom. Men att det inte växer är ett problem, och det löser man itne med att beskära utan just med att fundera på vad man kan göra med marken eller byta växtplats.
Gödsel brukar sällan vara det som behövs för våra äppelträd, snarare skapar gödning problem. Däremot är vatten en bristvara för många nyplanterade träd,. de behöver stödvattning de första säsongerna. Och om de står på en plats där de inte behöver det så är den oftast alldeles för blöt.
gasabäck
25-04-2008, 15:28
Hmmm intressant. Jag har varit ut och trampat lite på gräsmattan där trädet står. Och det är lite blött nu tidigt på våren, men resterande del av sommaren är gräsmattan supertorr där. Jag ska börja med att ta bort gräset runt trädet och göra en liten rundel och fylla på med vanlig jord. Stödvattna i sommar och se vad som händer. Det är ju underbart om det bara är vatten som är lösningen på problem. Tack så mycket för bra råd.
Kilmister
27-04-2008, 20:54
Du verkar ju redan ha kommit till insikt, men det viktigaste av allt, börja inte beskära en massa. Förr i tiden fanns en massa s.k. träddoktorer som åkte runt och helbrägdagjorde äppelträd. I verkligheten så stympade de träden och hjälpte till att sprida trädkräfta. Lämna träden ifred. Klipp endast grenar som är i vägen.
Klipp på sådant sätt att trädet har en chans att läka.
Fågelvägen
27-04-2008, 22:38
En del äppelsorter ger skörd först ca 10 år efter planteringen. Synd att du inte minns vad det är för sort. Det skulle kunna förklara att trädet verkar utvecklas långsamt.
Känner du till boken "100 älskade äpplen" av Näslund & Sandeberg? (Finns kanske på biblioteket) I den finns bilder av de vanligaste äppelsorterna och lite beskrivningar av hur de växer & sånt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.