Full version: Lite större kruka
LadyG
Hade tänkt göra en kruka till balkongen med lite kryddväxter, men jag skulle behöva en sida som kan peka mig i rätt riktning om vilka som trivs ihop, osv. Alla vill ju inte ha samma bevattning och läge, så det vore ju bra om jag kunde få ihop det. Jag skulle vilja ha gräslök, basilika, timjan, dragon och pepparmynta bland annat, kanske inte i samma kruka då men det vore trevligt att ha. Rosmarin och citronmeliss har jag redan, de har fått varsin kruka att mysa i.

De som överlever skulle jag vilja flytta in till hösten, fast det blir ju ett senare projekt. Min balkong kan bli fruktansvärt het - söderläge och sol jättelänge samt väldigt lite skugga. Det är därför jag hade tänkt en större kruka, så den kan hålla mycket vatten.
LadyG
Ingen som vet?
Monica i Nässjö
De flesta kryddor brukar trivas under samma förhållande, soligt och väldränerat. Basilika kan dock vara lite känslig, den vill ha det väldigt varmt och trivs faktiskt bäst inomhus. Pepparmynta skulle jag inte heller plantera tillsammans med annat, då har du snart bara pepparmynta där, sprider sig våldsamt. Annars kan du nog blanda som du vill, de kommer att trivas jättebra på din soliga balkong.
LadyG
Oj, är pepparmynta så pass entusiastisk? Då kanske den får bo i en egen kruka ändå, hur fin den än är.
Basilikan får nog stanna inne då, den lever och trivs i köket just nu.

Det ska bli väldigt spänannde att se vad det blir av det här! En del är plantor från butik och en del är frösådder, så det blir en faslig blandning biggrin.gif

LadyG

Så ser det ut just nu, de där var de enda jag vågade flytta ut. De fick följa med oss ut och fika, sen tog jag in dem igen. Man skulle väl vara försiktig med dem nu i början?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon