skogstroll
20-04-2008, 11:36
jag har ännu inte fixat en "riktig" kompost med ram, fack eller så utan har dumpat trädgårdsavfall och lite från köket (inte kött eller annat som råttor vill ha) i en hög på en klipphylla, och vilken helt otrolig jord det är i botten. Luktar gott också!

Blev tillskott i växthuset o nu i rabatten!
Härligt! Själv tycker jag ibland nästan det är roligare att få fram bra jord än att odla i den sedan (hm?)
Håller med dig EKLO! Jag tycker om doften, konsistensen, att stå och röra i komposten; jag gillar t.o.m. maskarna. Igår ägnade jag hela dagen åt att lägga upp en fin komposthög i ett hörn av trädgården. Nu struntar jag i vad grannarna eventuellt tycker. Det får bli en enkel komposthög istället för en dyr kompostbehållare.
skogstroll
21-04-2008, 11:48
låg flera jättefeta vita larver i komposten, undra vad det var för ena...
puskas5
21-04-2008, 16:06
Kan vara larver av guldbagge. Den gör ingen skada. Jag har nästan alltid sådana larver i min trädgårdskompost. Jag låter dem vara. Om jag råkar gräva upp dem gräver jag ner dem igen.
Fågelvägen
21-04-2008, 19:49
Det finns flera andra skalbaggar som också har sådana feta vita larver. Hoppas du inte slår ihjäl dem?
Skalbaggarna är stora och vackert glänsande i metallgrönt, blått eller brunt. Larverna gör säkert nytta i komposten, liksom alla andra konstiga typer som jobbar där. Tur att du inte ser dem alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.