ludde__
Tidigare har jag skrivit om mitt problem med för varm övervintring av bla Dahlia och änglatrumpet. Änglatrumpeten har tagit sig och har fått massor med stora fina blad.

Dahlian klippte jag ner totalt och delade till 3, lät bara sista bladen vara kvar. Nu har dom ju stått inne i mitt vardagsrum och har blivit 3-4 dm långa, men eftersom de stått inne i värmen och kom så tidigt så är de långa, rangliga och taniga. Är det någon som vet om jag kan klippa ner dom igen? Om isåfall, ska jag klippa ner dom lika hårt igen eller vara lite snällare?

Vore tacksam för svar smile.gif
Bassam
Hej
jag vill säga du kan klippa igen men du ska ha samma problem om du inte ge henne extra ljus.

Lycka till: H: Bassam
DragonLady
Hade samma problem som du att de vaknade tidigt men ger du dem extra ljus så blir de så här..
ludde__
De står i vardagsrummet vid balkongdörren så det får dagsljus, men jag har inget tillskottsljus.

Mätte den stora idag, den har blivit en halvmeter av taniga grenar.

Tror det blir att klippa ner, har surfat runt på allehanda sidor och läst mycket om att om frosten tar dom på våren så är det ingen fara, de skjuter nytt. Provar nog det smile.gif

Tack för era svar...
Eva 33c
Det går nog bra att klippa som du säger. Men problemet med dåligt ljus kvarstår ju, som Bassam påpekar. Den kommer alltså att bli lika ranglig igen. Jag tycker du ska ställa ut den på balkongen på dagarna om temperaturen tillåter. Vilket i princip innebär plusgrader. Och ta in den på natten och eventuellt kalla dagar. Passa på att vänja den vid ute vistelsen direkt när du klippt ner den. Kanske lägg nån fiberduk över som skyddar lite mot kyla, blåst och även sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon