GunBritt
20-04-2008, 13:57
Jag har en stor rhododendron, mellen 25 och 30 år gammal. Nu har den blivit kraftigt gulgrön på bladen och vissa blad rullar ihop sig och får svarta kanter. Det har hänt tidigare att den gulnat och då har det varit näringsbrist. Men den fick gödning som den skullle i fjol och dessutom är hoprullade blad med svarta kanter något som den aldrig drrabbats av. vad ska jag göra.
GunnBritt
Hej
Jag vill säga du säger att hon gammal 25- 30år. Så honblir svag mot ohyra, du har bara två alternativ:
1 Ta bort den, det är svårt men det är livet,
2 du kan chansa och klippa den till marken, de nya unga skott som kommer de är ung och stark.
Lycka till: H: Bassam
GunBritt
20-04-2008, 15:46
Tack för svaret även om det inte var några roliga alternativ. Men vad kan det vara för ohyra som har angripit den? Och det finns ju jättegamla rhododendronbuskar, hur överlever dom?
GunBritt
Kan det inte vara så att nåt i omgivningen har förändrats, träd, som ek tex., har tagits ner, eller något träd som vuxit upp istället? Jag skulle ta och vattna ordentligt, varje dag i nån månad. Eklöv gillar ju dom så varför inte ta och räfsa in mängder under roddisen?
Jag tror inte på ohyra, det är nog en vanlig händelse, alla bladen stannar ju inte kvar utan den måste förnya sig. Jag har roddisar som är över 60 år gamla, en av dom kapade jag ner hårt just då jag trodde den hade ohyra. Just denna har inte tagit sig som jag ville, men har istället skickat ut 2 fina rotskott som i år är 2 mindre buskar med fina knoppar. En annan kapade jag ner och flyttade på, för att få ordning med terrassen, det är 3 år sedan och den mår finfint. Ge inte upp alltså, gödsla efter blomningen och vattna nu, och mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.