Full version: Jag vill ha en tall
Eva Swahn
Jag vill ha en tall. Hur gör man? Ja, när man har fyllt 50. För den växer väl väldigt långsamt? Tar man nått som man "hittar" i naturen? Eller finns det vettigt stora att köpa? Och hur vet man om det är en tall som får stam - för buske vill jag inte ha.
Hannele
Jag fick en 5 cm hög tallbaby på nån mässa av AssiDomän, för 5 år sedan.
Den är nästan 2 meter nu - fast den vuxit rakt på torrt berg, i några cm jord.
Hur högt hade den inte blivit på lite frodigare mark?!

Jag ska använda sekatör... vill inte ha den högre där.
Betty
Vad är en Tallbuske? tongue.gif Alla tallar får väl en stam? wacko.gif
Om du känner nån skogsägare så kan du väl be att få en lagom stor, ett par meter kanske... Annars får du väl gå ut i skogen och "hitta" en... biggrin.gif

Inte så att jag vill uppmana till stöld, men... ärligt talat - hur många av oss har väl inte "hämtat" julgranen i skogen nån gång...?
Cilla
http://www.nordplant.se/ har bra uppodling av stora träd, men jag vet inte om de har tall också. Annars är tall ganska svår att flytta. Man måste börja med en mycket liten en, och då kan man i princip lika gärna göra som man gjort längs stora delar av Skånes ostkust för att skydda den från erosion efter att lövskogen huggits ned (Karl den 10:e beordrade bönderna): Vira in kottar i tång och stoppa ned i marken.

Tall finns i många olika arter och vissa är krypande. Den mest starkväxande är den kanadensiska contortatallen. Jag gillar den inte i svenska miljöer, tycker den ser artfrämmande ut och dessutom får den svampsjukdomar.

Den vanliga tallen Pinus Sylvestris (se bilder http://linnaeus.nrm.se/flora/barr/pina/pin...s/pinusyl.html) växer som en vacker buskigt frodigt träd från början, med grenar långt ned som den sedan släpper. Som glada, starka granar står de där de första åren.

OK de kanske kan kallas buskiga de första åren - men SE vilken kraft och hopp de är fulla av!

(Det här är lite olika tallar, men de liknar pinus sylvestris som unga.)

Sedan utvecklas de underbart... Antingen släpper de alla grenar från stammen och blir de raka, långa störarna vi är vana att se från skogsbruket. Eller så växer de som solitärer och kan breda ut sig lite med kraftiga eklika grenar som i eftermiddagsljuset glänser i en rödbrun färg som bara tallbark har...

Och jodå, man kan stamma upp, såga och hyvla och klippa till en hel del. Men ingen formutveckling går upp mot tallens egen.

Bestämningsnyckel för tallsorter

Bilder på tallar och kottar
Susanna
CITAT (Cilla @ 15-08-2003, 18:18)
Man måste börja med en mycket liten en, och då kan man i princip lika gärna göra som man gjort längs stora delar av Skånes ostkust för att skydda den från erosion efter att lövskogen huggits ned (Karl den 10:e beordrade bönderna): Vira in kottar i tång och stoppa ned i marken.

Tack Cilla! Det här var spännande att läsa, jag strövar ju i denna skog flera gånger per dag, när jag är ute med min hund!! Och flera gånger har jag funderat på hur all denna tall spridit sig i sanddynerna.
*Felix matte*
Jag vill ha en tall i kruka. Typ Bonsai.
Kan jag ta en liiiten planta och sätta den i kruka här hemma wink.gif
Virgo
CITAT
Jag vill ha en tall. Hur gör man?

hm, Det är bara att dra upp en tallplanta. tongue.gif
I Skåne finns väl en massa ställen där det växer tall på sandjord.
Och det är nog ganska lätt att dra upp en 1meters tall.
Men det kanske är bäst att fråga först De som äger dessa brukar vara lite osynliga, så man får ropa några ggr. tongue.gif sleep.gif
Virgo
CITAT (Felix matte @ 17-08-2003, 22:16)
Jag vill ha en tall i kruka.  Typ Bonsai.
Kan jag ta en liiiten planta och sätta den i kruka här hemma  ;)

ja, men den får nog tuktas ordentligt om den ska bli som en bonsaitall. Jag har "hittat" 2st och nu har dom rotat sig i sina krukor (efter 2mån.), så nu är det nog dags att börja forma dessa.
Om 50 år är de väl färdiga? wacko.gif
Eva Swahn
Jasså, Wille har också börjat "hitta" saker! Så lät det inte förr tongue.gif
Berith
Hoppsan svejsan! biggrin.gif
Han har väl äntligen förstått tjusningen med hittesaker.
Cilla
CITAT (Susanna @ 17-08-2003, 21:24)
Tack Cilla! Det här var spännande att läsa, jag strövar ju i denna skog flera gånger per dag, när jag är ute med min hund!! Och flera gånger har jag funderat på hur all denna tall spridit sig i sanddynerna.

Jag lärde mig i somras att längs närapå hela Skånes kuster växte tidigare djupa lövskogar ända ned till vattnet. På 1800-talet högg man ned enorma mängder till ved, industri mm. Ingen trodde att det skulle få stora effekter för det mänskliga livet (precis som i vissa områden idag... hrm).

Erosionen blev snabb när sanden inte berikades av fallande löv, som blev humus som fick nytt att växa och hålla samman marken med rötterna. Havet spolade bort stora mängder mark och vinden piskade in sand över land. Dynerna flyttades fram och tillbaka över land och stora delar mark gick inte att bruka. Det blev sådana problem att kungen kände sig nödsakad att agera. Och så kom hans krav på bönderna att så tallfrö i sanden.

Det skulle vara intressant att veta varför just tall valdes och inte lövskog som växte där förut.

Att preparera ett träd för bonsaitillvaro är en konst. Svenska bonsaisällskapet hjälper gärna nybörjare och nås på hemsidan här:
Bonsaisällskapet
Cilla
CITAT (Virgo @ 17-08-2003, 22:19)
hm, Det är bara att dra upp en tallplanta. tongue.gif
Och det är nog ganska lätt att dra upp en 1meters tall.

Jag har försökt flytta tall på stränderna i Bohuslän. Det var inte lätt.

Där lärde jag mig att träd är som vinstockar. Har de inte vatten och näring i den snabbt avdunstande sanden, så sticker den ned med rötterna längre ned. Därför är rotsystem i sandjordar långt djupare än trädrötter i annan mark.

I normaljordar tar träd upp näring i ett rätt ytligt skikt - från 10-40 cm ned i marken. I sandjordar sticker rötterna rätt ned, inte sällan flera meter.

Störst chans att lyckas får man om man satsar på att flytta mycket små träd. En enmeterstall är ett stort projekt.
Hannele
Jag har planterat 'hittetall' - och dessutom flyttat på den till bättre plats.
Glömt bort den - och "grävt fram" den igen bland all hallonsly och annat...
DEn har inte fått så mycket kärlek där.
Den är i mitten av salix-bågen, lite skrämd av allt ljus igen... tongue.gif
Jag kommer förmodligen att formklippa den.
Eva Swahn
Jag tror att jag lägger ner drömmen om att ha en tall. Jag kommer att njuta av de tallar jag ser i naturen nu med en extra dimension: att alla vilda växter inte låter sig behandlas hur som helst. Bra tallen!
Hannele
" Jag tror att jag lägger ner drömmen om att ha en tall. "
Vaffö?då?då!!!!

Pinus mugo 'Mughus' bergtall 3-5 m VII
Pinus mugo var.pumilio kryptall 1-2 m VII
Pinus mugo 'Mops' dvärgtall 0,5-1,2 m V, lämplig för stenpartier
Pinus sylvestris 'Nana' dvärgtall 2-3 m växer långsamt
Cilla
Ja det finns en massa köpetallar som är lätta att plantera. Och det är hyfsat lätt att få en liten, flyttad tall att ta sig.

Ingen anledning att ge upp om du vill ha en tall! Det är bara det att stora tallar är svåra att flytta!
Eva Swahn
Okej, då behöver jag inte lägga den drömmen åt sidan då. Såg förresten en rolig tall på plantskolan idag "Pinus parviflora glauca", hade tvåfärgade barr. Läcker men dyr.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon