Full version: Svampangrepp
LottaE4
Hej

Idag när jag skulle gräva upp en magnolia som det senaste året sett vissnare och vissare ut så upptäckte jag att jorden under tyvär är full av vitgrå svamp. Jag har säkert grävt ner minst en meter och fortfarande hittar jag svamp.

Hur gör jag för att utrota denna svamp? Vad skall man använda för att tvätta redskapen, var gör jag av med den smittade jorden etc. När är det säkert att plantera en ny växt på samma ställe? Många fråger, jag är tacksam om någon har koll och vill svara.

Mvh
/Lotta
Piccante
Är du säker på att svampen angriper magnolian då? finns det röta på rötter eller stam på trädet? Det är ju ganska vanligt med svamp i marken men de måste ju inte nödvändigtvis angripa trädet.
Bassam
hej
det är svampen orsaken till vissna, jag har några förslag det kanske hjälper dig:
1- Du kan vattna med Atamon som säljer i vanlig mataffär.
2- Du kan behandla jord med vattenånga för att bli jorden fri från svampen.
Lycka till, H: Bassam
e_sedell
De flesta träd och många kärlväxter bildar mycorrhiza med med en svamp.
Svampen och växten sammarbetar, svamen får socker i utbyte mot att den hjälper trädet med vattenförsörjning och näringsuptag. Utan mycorrhiza i skogen t.ex. så skulle tilväxten bli mycket sämre och vissa växter är mer eller mindre beroende av detta samarbete.

Ser inte trädet ut att må dåligt så finns ingen anledning att va orolig. Skicka gärna en bild på fruktkropparna när de dyker upp (beroende på svamp så kan de ibland ta många år).
Sommartorparn
Det är nog viktigt du tar reda på vad för slags svamp det är. Det finns en svamp som heter honungsskivling som är en riktig skadegörare eftersom den tar livet av träd och buskar. I så fall skulle det förklara varför magnolian vissnade. Men den är å andra sidan inte vitgrå utan gulbrun.....
e_sedell
Såga isär trädet, är det någon parasiterande svamp som tagit död på trädet ska de finnas röta i någon form. Det är sällan en svamp tar död på träd, även om det finns arter som göra det. (Det är osmart att ta död på sin värd...)

Svampen kan mycket väl kommit dit efteråt.

Honungsskivling har föresten självlysande mycel, kan va roligt att känna till. Mycelet är svart, och inte och inte gulbrun, fruktkropparna är däremot gulbruna. Mycelet kan även vara vitt då det växer i trä. Det är då de mindre förgreningarna och hyferna som har den färgen. Det är just spetsarna på hyferna som är självlysande.
Bassam
HEJ JAG VILL SÄGA ATT finns många svampar som skadar växter och växterna ska bli vissna av dem och sedan dör växter på grud att svampen drar växter näring , tillexempel ( pythiumoff- Fusarium –Verticillium )
Lycka till , H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon