Jag har några olika frågor som jag hoppas någon vet svaret på.
Jag har en liten balkong. På den har jag två långa balkonglådor. I dessa har jag förutom blommor också bladlöss, mördarsniglar och snäckor. Bladlössen sitter främst på en tusensköna och en annan blomma. Idag köpte jag ett medel mot lösen. När jag skulle spruta på såg jag att en av mördarsniglarna klättrat upp på tusenskönan också. Var den ute efter bladlössen eller blomman? Kunde jag låtet bli att spruta och bara låta snigeln göra jobbet? (jag valde att ta bort den och spruta, men jag är nyfiken på svaret ändå).
Samma sak med snäckorna. Är de dåliga för mina blommor, eller äter de bara insekter, eller äter de bara blommor och inte insekter så att jag ska försöka bli av med dem också?
Medlet jag sprutade på var provado. Jag köpte också några provadopinnar för senare om det inte funkar med bara sprayen. Kan provado sprejen funka mot mördarsniglarna och snäckorna också, om de nu äter av blommorna?
När jag grävde på ett annat håll i en kruka med en hög buske på en stam hittade jag en fjärilslarv. Jag tyckte det var synd att jag väckt den så jag bäddade ner den igen, men den ville upp tydligen. Nu bar jag ner den på gården till föreningens trädgård, men iannat fall, hade den kunna klara sig på bara rötterna i krukan, eller hade den krupit upp i toppen (1 meter och alltså ganska långt för en larv), eller bara svultit ihjäl? Hur stor skada hade den gjort, om jag skulle låtit den äta sig till fjäril där?
Hoppas det finns någon som gillar att svara på dumma frågor här