emmava
Hej!
Jag har några olika frågor som jag hoppas någon vet svaret på.
Jag har en liten balkong. På den har jag två långa balkonglådor. I dessa har jag förutom blommor också bladlöss, mördarsniglar och snäckor. Bladlössen sitter främst på en tusensköna och en annan blomma. Idag köpte jag ett medel mot lösen. När jag skulle spruta på såg jag att en av mördarsniglarna klättrat upp på tusenskönan också. Var den ute efter bladlössen eller blomman? Kunde jag låtet bli att spruta och bara låta snigeln göra jobbet? (jag valde att ta bort den och spruta, men jag är nyfiken på svaret ändå).
Samma sak med snäckorna. Är de dåliga för mina blommor, eller äter de bara insekter, eller äter de bara blommor och inte insekter så att jag ska försöka bli av med dem också?
Medlet jag sprutade på var provado. Jag köpte också några provadopinnar för senare om det inte funkar med bara sprayen. Kan provado sprejen funka mot mördarsniglarna och snäckorna också, om de nu äter av blommorna?
När jag grävde på ett annat håll i en kruka med en hög buske på en stam hittade jag en fjärilslarv. Jag tyckte det var synd att jag väckt den så jag bäddade ner den igen, men den ville upp tydligen. Nu bar jag ner den på gården till föreningens trädgård, men iannat fall, hade den kunna klara sig på bara rötterna i krukan, eller hade den krupit upp i toppen (1 meter och alltså ganska långt för en larv), eller bara svultit ihjäl? Hur stor skada hade den gjort, om jag skulle låtit den äta sig till fjäril där?
Hoppas det finns någon som gillar att svara på dumma frågor här smile.gif
Piccante
Sniglar är i regel vegetarianer (även om mördarsnigeln ibland äter snigel med, men bara skadade och döda) men insekter ingår inte i deras kost och sniglar äter inte djur som är snabbare än de själva.

emmava
Tack för ditt svar Markus.
Nu har jag inte timat mördarsniglar eller löss. Jag tror att båda kan vara ganska snabba. Men jag gissar att du vill ha sagt att lössen är för snabba för både sniglarna och snäckorna.
Hoppas att någon annan vet om provadon tar kål på dem alla.
CillaM
CITAT (Markus_H @ 20-04-2008, 19:24) *
.... och sniglar äter inte djur som är snabbare än de själva.

Fast jag tycker de är fruktansvärt snabba med tanke på hur de kan kalhugga frösådder på bara några timmar.... crying.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (emmava @ 20-04-2008, 18:40) *
Tack för ditt svar Markus.
Nu har jag inte timat mördarsniglar eller löss. Jag tror att båda kan vara ganska snabba. Men jag gissar att du vill ha sagt att lössen är för snabba för både sniglarna och snäckorna.
Hoppas att någon annan vet om provadon tar kål på dem alla.

tror inte att provado dödar sniglar ,, du ser på förpackningen vilken ohyra den dödar .
emmava
Det står på förpackningen att har verkan på skadeinsekter och snabb effekt på sugande insekter. Om snigeln äter av blomman vet jag inte varför inte den skulle dödas också. Gift som gift. Klart om ett stort däggdjur äter en blomma med provado på så är den nog för stor för att dö, men snigelarna i min balkonglåda är inte så stora än.
Det står också på flaskan att användning för något annat än mot skadeinsekter på prydnadsväxter inte är tillåten. Det är väl just på grund av att den är giftig och kan skada andra också.
(Jag vet att man ska ta vad som står på burken med en nypa salt: vid sommarstugan spred jag ut snigelfritt som skulle döda bara mördarsniglar, men sorkar och fladdermöss och andra djur dog också.)
Men jag är inte biolog. Jag vet inte svaret. Men det är nog ingen självklarhet att inte sniglarna kan stryka med av provadon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon