Clella
sos.gif

Vad ska jag göra med min Dr Westerlunds-pelargon som håller på och dö.
Köpte den på Älvsjömässan och den var då stor, fin och till synes välmående. Men så fort jag fick hem den börjande den skrumpna ihop och vissna. -cry-.gif
Nu finns det bara ett par stackars gröna spröt kvar.

Är det nån som har någon teori om vad det är som är fel? Och finns det nåt jag kan göra för att rädda stackaren?

help.gif
Fenja
Den kanske är hårddriven i ett växthus och då får den en chock när den kommer hem till ett vanligt mörkt fönster. Den kanske varit utsatt för kyla då kan den slocka också.
Kolla om du ser rötter under krukan, i så fall kan du ge den ett par nummer större kruka. Är den torr eller dyngsur så kan det också göra att den inte mår bra. Om den är torr ställ den i en skål vatten och låt den dricka i en halvtimme, den ska inte stå kvar i vattnet. Är den våt så ta den ur krukan och ställ den på en dagstidining och låt den torka upp över natten.
Släng den inte, även om den tappar det mesta av sin bladskrud! Klipp ner den och sköt den som vanligt så skjuter det säker nytt unferifrån.
Mvh
Fenja
Clella
Tack Fenja. bravo.gif

Ska kolla hur den mår när jag kommer hem ikväll och följa dina råd.

Eftersom den bums började krokna när den kom hem till mig gissar jag att din diagnos är korrekt - att den drivits så hårt att den inte klarar av vanlig hemmiljö.

Nu håller jag tummarna för att den återhämtar sig!
Alba
Du kanske kan ta en stickling så har du snart en ny planta om den andra inte klarar sig.
soolroos
Clella, lycka till och hoppas att den överlever *håller tummarna*

Denna tråd får mig att undra en sak - förra sommaren hade jag (bl.a.) mina Dr. Westerlund ute på balkongen. Under vintern dog alla som hade vedartade stammar, de blev liksom ihåliga och alla blad dog, ja hela växten dog crying.gif Men de stammar som fortfarande var gröna klarade sig, dvs. bara en växt...
Nu undrar jag om det kan bero på att de fick ngn slags chock av att komma in igen ? Kan de ha stått för mörkt ? För mkt vatten ? För lite vatten ? (även en mårbackapelargons vedartade stammar dog)
Och kontentan av det hela - vågar jag ställa ut i år igen ? confused.gif help.gif
Fenja
Soolroos pellisar som stått ute över sommaren blir tråkiga när de kommer in. Framför allt är det nog skillnaden på ljuset som gör det. Det tappar alla blad, gulnar och ser helt erbarmeliga ut. Det h'r med att vedartade stammar klarar övervintringen sämre har jag inte upplevt... kanske kan vara så att du vattnat för lite? Det viktigaste är att de får stå så svalt som möjligt.
Jag brukar ta sticklingar och rota i augusti så har jag uppbackning om moderplantan skulle dö under vintern.
Mvh
Fenja
Bassam

hej jag vill säga att om Bladen skrumpnar bara:För hög luftfuktighet i för kallt rum.
men om Bladen blir bruna och skrumpnar utmed kanten. För lite vatten, för hög temperatur.
Lycka till, H: Bassam

soolroos
CITAT (Fenja @ 21-04-2008, 19:24) *
Soolroos pellisar som stått ute över sommaren blir tråkiga när de kommer in. Framför allt är det nog skillnaden på ljuset som gör det. Det tappar alla blad, gulnar och ser helt erbarmeliga ut. Det h'r med att vedartade stammar klarar övervintringen sämre har jag inte upplevt... kanske kan vara så att du vattnat för lite? Det viktigaste är att de får stå så svalt som möjligt.
Jag brukar ta sticklingar och rota i augusti så har jag uppbackning om moderplantan skulle dö under vintern.
Mvh
Fenja

Tack för svaret, nu känns det lite bättre att det kanske inte bara var mitt fel att de blev risiga rolleyes.gif
Jag upplevde det inte som att jag vattnade för lite, var däremot ett tag inne på att jag - tvärtom - hade vattnat för mkt och därför 'ruttnade' de vedartade stammarna, kan det bli så confused.gif
Abelone
Pelargoner kan få bakterier och då blir stammen mjuk och geggig. Bladen torkar i hop och faller av till slut..
Det kan man märka även på rötterna för de blir också geggiga..

Vedartade pelargoner brukar vara äldre och då orkar de inte suga upp vattnet i de "gamla" stammarna.
Bäst är då att ta sticklingar av de pelargonerna och få nya friska plantor.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Fenja @ 21-04-2008, 19:24) *
Mvh
Fenja

Det gör jag med men problemet med det är bara att det blir fler och fler plantor giggle.gif

Elisabeth
a.andersson
Clella: den kommer nog klara sig, pelargoner är väldigt starka.

En av mina hade bara några blad i toppen (de såg oxå rätt risiga ut) så jag tog en stickling. Jag är rättså lat giggle.gif och orkade inte gå och slänga den döda biten på komposten, Nu har den ca. 10 små blad som växer från en 1cm lång stamm. biggrin.gif

Lycka till!!! blomma.gif
Mvh Amy
astrantia
edit: svarade i fel tråd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon