Full version: Blåblommig buske?
netaave
Jag bor i zon 3 och skulle vilja ha en buske med blå blommor som funkar här.
Har provat med hortensia men den vill inte alls vara blå här utan blir rosalila ton på blommorna. Vet inte om det kan bero på vår kalkrika jord.
Våra kompisar i O-hamn har en fjärilsbuske som det blir riktigt klarblå hängen på, men har bara sett rosa och röda här. Kanske den blå är känsligare?
Någon som har ett tips på nåt annat vackert.
ingrids
Om du ger din hortensia sur jord - dvs motsatsen till kalkhaltig - borde den bli blå. Den byter liksom färg beroende på jordens ph värde, och jag tror att det är surt som gör den blå. Om inte annat för att din är rosa i kalkhaltig jord.
Anna i Åkarp
Det finns massor av olika sorters buddleja från många olika klimat. Blå, lila, rosa, gula, röda ...
Hör med en plantskola nära dig så kan de säkert rekommendera en buddleja som passar dig.

Skäggbuske 'Caryopteris' funkar i kallare klimat och finns med blå blommor.

Du kanske kan ha en frilandshibiscus också om den får stå lite skyddat. Och rhododendron och azaleor finns i blått med. Plantskolan kan säkert hitta en del del till dig om du hör med dem.
netaave
CITAT (Anna i Åkarp @ 21-04-2008, 10:21) *
Det finns massor av olika sorters buddleja från många olika klimat. Blå, lila, rosa, gula, röda ...
Hör med en plantskola nära dig så kan de säkert rekommendera en buddleja som passar dig.

Skäggbuske 'Caryopteris' funkar i kallare klimat och finns med blå blommor.

Du kanske kan ha en frilandshibiscus också om den får stå lite skyddat. Och rhododendron och azaleor finns i blått med. Plantskolan kan säkert hitta en del del till dig om du hör med dem.

Både skäggbuske o frilandshibiskus funkar bara upp till zon 2 i gynnsamma lägen i zon 3 och dit vi hamnar är zon 4. Vissa azaleor har jag haft men inte hittat nån blå som är härdig här.
Rhodedenron har jag här nu men dom blir inte fina i vår jord hur mycket torv o rhodedenronjord vi än lägger på.
Verkar som om syrén är det enda blåaktiga som fungerar riktigt bra, men skulle vilja ha nåt riktigt fint blått typ kompisens buddleja.
Anna i Åkarp
Är det ett alternativ att ta in dem om vintern? I så fall kan du ju odla ungefär vad som helst.
Thé
Det är kanske egentligen ingen buske, men jag tittade på klematis och hittade en buskklematis som heter New Love (finns på hortogreen under Klängväxter - Klematis http://www.mamut.net/hortogreen/shop/). Den har blå blommor och ska gå i zon 1-4, blir ca 70 cm hög. Så som buske betraktat är den nog ganska liten, men ett roligt alternativ.
Anders zon 1
En blå buddleja funkar nog hos dig om du har hyfsat näringsrik jord (t ex mullrik jord eller väldränerad lerjord som inte är alltför styv - näringsfattig morän med lågt pH är nog däremot inte särskilt bra), planterar den på våren och ser till att täcka med löv på vintern. När den väl etablerat sig ordentligt så gör det inget om den fryser ner till backen. Har bara det underjordiska klarat sig så skjuter den snabbt nya skott och blommar som vanligt på sensommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon