Har du tips på vackra gräs som inte sprider sig ohämmat. Höga låga mörka ljusa.....

I senaste Gröna rum nämnde de ett gräs som blev som ett ogräs. Vilket var det??
Hannele
15-08-2003, 14:23
Mariann
16-08-2003, 07:35
Kan det vara "Picta" randgräs? Den sprider sig med utlöpare snabbt. Men jag har den i en nergrävd spann utan botten givetsvis. Det funkar utmärkt se bara till att spannkanten inte kommer under jord.
svar på min egen fråga.Tuvtåtel. Den sprider sig med frön. Kollade reprisen på gröna rum.
Har ni några favoritgräs?
Jag tycker Elefantgräs är väldigt ståtligt och fint med sina jätteplymer. Tyvärr är det inte så härdigt men jag kommer att göra ett försök och täcka över det på vintern få se om det överlever.
Blåsvingel (festuca glauca) tycker jag är fin i genren "små som inte sprider sig". Låg (15 cm) med ljust blågrå färg. Den bildar små välformade tuvor och skickar inga utlöpare.
Den kan fröså sig lite men det är lätt att hålla efter om man inte vill att den ska sprida sig - fröplantorna utvecklas sakta och är lätta att upptäcka på ett tidigt stadium, p g a färgen som syns bra mot den mörka jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.