netaave
20-04-2008, 18:46
Vad kan man ta med sig från sin gamla trädgård? Man har ju satt mycket under 20 år, fått i present m.m.
Tänker inte gräva upp träd, men har många perenner jag skulle vilja ta med mig en bit av. Flyttar från zon 3 till zon4.
Hur har ni gjort, om/när ni flyttat?
Odjuret
20-04-2008, 18:51
När några vänner till mig sålde sitt hus gjorde dem det med trädgården inräknat!
det vill säga att köparna bjöd över just för att de blev förtjusta i trädgården, men det tänkte inte mina vänner på nämnvärt och rätt som det var så blev det storbråk.
Nu är det nog inte så hos dig men tänk på det innan du gräver upp grejjer!
Om det inte var folk som var intresserade av trädgården eller inte hade sett allt det vackra än så hade jag grävt upp mina ögonstenar.
men bara dem.
Se den ny trädgården för vad den är, NY. Det tar ett tag att lära känna en ny trädgård också.
Lycka till!
Rent juridiskt tillhör perennerna fastigheten så för att vara på säkra sidan så rekommenderar jag att du pratar med köparen om att det finns vissa växter du känner särskilt för och som du vill/kommer att ta med dig alternativt inte ingår i köpet.
ängsvädd
20-04-2008, 19:45
CITAT (Bee @ 20-04-2008, 20:37)

Rent juridiskt tillhör perennerna fastigheten så för att vara på säkra sidan så rekommenderar jag att du pratar med köparen om att det finns vissa växter du känner särskilt för och som du vill/kommer att ta med dig alternativt inte ingår i köpet.
Precis, man säljer fastigheten i befintligt skick.
DragonLady
20-04-2008, 20:06
En bit av perennerna skrevs det om tror jag..
Dessutom tror jag inte köparna har hunnit se vad som finns i trädgården eftersom det inte börjat växa ännu
ingrid fuxwall
20-04-2008, 20:12
CITAT (DragonLady @ 20-04-2008, 21:06)

En bit av perennerna skrevs det om tror jag..
Dessutom tror jag inte köparna har hunnit se vad som finns i trädgården eftersom det inte börjat växa ännu

Nickar och håller med föregående.
Ser jag till mig själv och trädgården jag har nu så skulle jag tex. vilja ta med mig lite lökväxter om jag flyttar härifrån till ett annat hus, men inte skulle jag gräva upp alla hundratals påskliljorna, skulle nöja mig med ett 50 tal.
ingrid
Man kan faktiskt gräva upp det man vill ha innan försäljning och jordslå eller så om det behövs. Det är väl bara arbetslusten som sätter gränsen, jag valde att ta med mig det jag höll mest kärt. Samt delar av lite annat. Kul att ni hittat ett hus Netaave!
NinaVästerplana
20-04-2008, 22:10
Även jag har flyttat med mig växter, delar av dem alltså. Men med gott samvete eftersom jag berättade det vid visningarna av trädgården. Hade nog inte klarat att flytta ifrån mina växter!
De flesta klarade sig o förökar sig villigt. Men tala med köparna, de kanske ändå vill göra om efter egna idéer. Alla har ju inte tålamod att bo in sig ett år o se vad som finns.
Lycka till, ninah
netaave
22-04-2008, 14:45
Vi har t.ex. en flox som kommer från min mans föräldrahem, en toppklocka och julrosor jag bara jordslog i höstas.
Finns inga hallon dit vi kommer så tänker gräva upp några skott som förirrat sig ut i gräsmattan, ta skott av björnbären, och dela en del kryddväxter.
Diverse olika aklejor där jag tänker ta en av kanske fem, så det kommer ju finnas kvar. Sen kanske dela några perenner, men vad jag än gör är det inget jag tänker mörka med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.