Pernilla & Lars
Hej!

Hur gör man med en fjärilsbuske som var helt grön för någon månad sen. När kylan kom och höll i sig i ett par veckor då blev hela busken brun och ful.

Bladen som var vackert grönsilver färgade skrumpnade ihop och ser jätteledsna ut.

Kan man klippa ner busken helt eller ska man finputsa den, eller är det så att man bara låter den vara och så återhämtar den sig helt själv confused.gif

Planterade busken i somras så den är inte så gammal flirting.gif

Tack på förhand!
smiley_small_hug.gif
jegi
Den är ju lite känslig och fryser ofta tillbaka, såvida man inte bor i zon 1.
Låt den vara och sen ska du se att den bryter nya skott från backen, sen kan du ta bort det döda.
Se den som en perenn där grenar och blad dör varje vinter, och sen kommer det nytt på våren.
Pernilla & Lars
Tack, då avvaktar jag och ser var som händer thanks.gif

smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
i zon 0-2 fryser den inte ner så ofta men i kallare zoner gör den det ibland . det är oftast bara bladen som fryser veck vid lättare ,, har den vaknat kan den då också frysa ner . men oftast kommer där nytt nere ifrån så klipp ner den senare ,, den blommar på ettåriga skott så det gör inget om den fryser ner .

ingrid fuxwall
Tack för detta ämnet och svaren - nu slapp jag fråga, jag hängde med och lärde mig.

ingrid
Pernilla & Lars
Hej igen!

Min fjärilsbuske börjar få grönt och fint längst ner på plantan, är det dags att klippa tillbaka den då?
Hur mycket tar man ner busken?

smiley_small_hug.gif

Alexander-VG-zon3
allt dött ska alltid bort ,, annars bestämmer man själv storlek .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon