Full version: Miscantus gräs
Pernilla & Lars
Jag har ett Miscantus gräs som jag älskar, kommer dock inte ihåg vad den heter. Den får metallic rosa vippor på sensommaren.

En fråga, när ska man klippa ner gräset, bor i Uppsala.

smiley_small_hug.gif
DragonLady
Det ska du inte göra förrän det börjar komma nya skott på våren, annars kan det samlas vatten i gräsrören o då kan det börja ruttna.
DragonLady
Är det denna du har?
Miskantus, Miscanthus sinensis 'Ferner Osten'
Pesco
Mina miscantus vill ingenting. DE är 5 år och hur taniga som helst. Vi har hårt lermark (sthlm)..tänkte ev sätta om dem i år. Hur har era växter det jordmässigt?
DragonLady
Miskantus utvecklas bäst där det är riktigt soligt och varmt. Vanlig porös trädgårdsjord är utmärkt, men den måste vara väldränerad. Klipp ner gräset tidigt på våren, 5 cm över markytan är lagom. Gödsla ytterst sparsamt eller inte alls.
Pernilla & Lars
Hejsan!

Nej mitt gräs hette inte så och den var ljusare rosa, gick även lite mot silver. Ska försöka att leta rätt på lappen som jag vet ligger någonstans i gömmorna. g.gif

Ditt gräs var fantastiskt och jag måste nog lägga till den på min vill ha lista wub.gif

Gräset jag har är nog i storlek som ditt och jag är fantastiskt nöjd med det och ännu roligare är att den verkar trivas på sin plats där det faktiskt är sol precis hela dagen och kvällen. tummenupp.gif

smiley_small_hug.gif
DragonLady
Miscanthus 'Kleine Fontäne'

MISCANTHUS sinensis 'Gracillimus'
Pernilla & Lars
Har du alla dessa vackra gräs i din trädgård flirting.gif

Om så är fallet så blir jag lite avundsjuk, okej, jag har gått och blivit lite gräsförälskad wub.gif

Ser nu att mitt gräs börjar få grönt i botten, är det då dags att klippa ner det eller ska jag vänta ytterligare confused.gif

smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
Är det kanske rosa Pampagräs du menar?

Finns ju vit också...
Pernilla & Lars
Ojojoj, nu får ni nästan sluta att skicka alla vackra bilder på gräs, nu har jag varit tvungen att lägga till de vita på min önskelista också flirting.gif

Fortfarande är det ingen som liknar mitt gräs, i kväll måste jag leta rätt på lappen tummenupp.gif

Har dock inte fått svar om det är dags att klippa gräset när man ser nytt grönt komma?
Hur långt ner klipper man?

smiley_small_hug.gif
Pernilla & Lars
Nu vet jag vad mitt gräs heter, Miscanthus Sinensis "Malepartus", enligt bild så går den mest i silver men mitt gräs var först ljust rosa metallic för att sedan gå över och bli mer "silvrig".

Ska jag klippa ner gräset nu & i så fall hur mycket?

smiley_small_hug.gif
DragonLady
Ja du kan klippa det nu.. det har jag gjort, skrev lite längre upp att du kan klippa 5cm whist.gif
Pernilla & Lars
Nu har jag varit ut och klippt ner mítt gräs och det fanns massor av grönt i botten tummenupp.gif

smiley_small_hug.gif
Grön 76:a
Hej

Är ny här på odla. Undrar om min Morning light. Den är alldeles torr, men det finns några gröna blad som är på väg upp. Vad ska jag göra? Klippa ner den helt och börja om eller är det kört? Alla bladen är torra och gulbrun aktiga just nu. Jag planterade den förra sommaren och är helt nybörjare på det här med miscantus smile.gif
DragonLady
Du skall klippa ner den nu när du ser de små skotten.. klipp inte de nya skotten bara tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon