Full version: Liljebaggar
Cathis
Så var det dags igen. Har varit ute i helgen i det fina vädret och
rensat landen. Allt frid och fröjd tills jag kom till liljorna som kommit
upp en bit redan. Vad tror ni sitter och glufsar på en av dom, helt
rätt en ranting.gif liljebagge. Kampen har börjat, nu återstår och se
vem som vinner jag eller baggarna.
bikiv
Usch, vilka marodörer, jag har fångat minst fyra i dag, varav två höll på att göra nya! Sorry! Men det är inte kul att få liljorna uppätna.

Kungsängsliljorna är också mums för dom har jag märkt. Nu blir det myrgiftmedel... funkade hyfsat förra året. Annars blir det att som vanligt avlägsna dem manuellt.... missar man, ramlar dom ner på jorden med den svarta sidan upp!
DragonLady
Tappade räkningen på hur många jag mosade idag ranting.gif
funkar myrmedel mot liljebaggar?
buffy
Jag tvivlar på att myrmedel hjälper, baggarna lägger ju sina ägg på växten, inte i jorden. Den enda "bot" jag vet är att tvätta växterna varje dag, helst på morgonen, så att man blir av med de bajsliknande äggsamlingarna, och så döda varje bagge man ser förstås. Liljebaggar angriper alla liljor av släktet lilium, men dit hör inte alla växter som kallas liljor. T ex doftliljor och dagliljor får vara ifred för liljebaggarna.
Gillan
Eftersom vi ändå använder Myrr på en del ställen där myrorna är som värst så provade jag förra året mot liljebaggarna. Efter det såg jag inte en liljebagge.
Bettis
ranting.gif ranting.gif hittade flera på en lilja, skakade av dom giggle.gif åkte iväg med hundarna och nog 17 satt det flera där när jag kom tillbaka ranting.gif ranting.gif in och hämtade myrr och hällde runt och försökte få på liljan, sedan var jag i trädgården ett par timmar och när jag skulle gå in tittade jag till lijan, inte en bagga (ännu iaf) yahoo.gif det kanske ändå funkar.
Irene_L
Idag har jag klämt ihjäl över 10 liljebaggar. Så nu blir det nog att skaffa Myrr här också!
[attachment=17125:liljebagge2_blogg.JPG]
bikiv
Myrgiftmedel funkar! Men har för mig att jag läst att Baytron (kommer inte ihåg namnet riktigt) skulle vara bättre än Myrr. Någon som vet?

Baggarna lever i jorden och "klättrar" upp på liljestammarna för att lägga äggen på bladens undersidor.
Lotta22
De verkar ha kläckts i massor i vårvärmen...
Om man håller en liljebagge i handen och knyter näven utan att krossa den, så börjar den "kvittra" högt. Håll knytnäven intill örat och lyssna...
Bassam
Hej
Jag tycker att säga olja fungera bra på grund att när täcka olja baggars ägg, bebisar i äggen ska inte andas så bebisar i ägg ska dö.
- Lycka till, H: Bassam
Bettis
CITAT (Lotta22 @ 21-04-2008, 21:58) *
Om man håller en liljebagge i handen och knyter näven

-fear-.gif -fear-.gif

Det verkar funka med myrr, idag har jag inte haft några baggar på liljorna, så jag slängde på lite mer myrr för säkerhets skull.
kristerh
Det ska som någon tidigare skrev vara baython myrmedel som fungerar suveränt, bara att strö över liljan o lite omkring, räcker åtskilliga veckor.
Krolliljan
CITAT (Cathis @ 20-04-2008, 20:58) *
Så var det dags igen. Har varit ute i helgen i det fina vädret och
rensat landen. Allt frid och fröjd tills jag kom till liljorna som kommit
upp en bit redan. Vad tror ni sitter och glufsar på en av dom, helt
rätt en ranting.gif liljebagge. Kampen har börjat, nu återstår och se
vem som vinner jag eller baggarna.

Jag håller på dig Cathis . tummenupp.gif

[attachment=17159:4310_p63632.gif]Jag vågar knappt skriva att jag inte sett till ngn liljebagge än då dyker de väl upp.
Cathis
CITAT (Krolliljan @ 22-04-2008, 17:13) *
Jag håller på dig Cathis . tummenupp.gif

[attachment=17159:4310_p63632.gif]Jag vågar knappt skriva att jag inte sett till ngn liljebagge än då dyker de väl upp.

Tack krolliljan än så länge står det 1-0 till mig, hoppas det håller i sig sweatingbullets.gif
Bettis
Har du försökt med Myrr??? jag hade baggar men hälde på myrr och sedan dess har jag inte sett en enda bagge (ännu) yahoo.gif
Cathis
CITAT (Bettis @ 24-04-2008, 16:16) *
Har du försökt med Myrr??? jag hade baggar men hälde på myrr och sedan dess har jag inte sett en enda bagge (ännu) yahoo.gif

Nej det har jag inte testat men det verkar ju effektivt. tummenupp.gif Får bli en tur i morgon och inhandla
Myrr och lite annat smått och gott. Tänker inte riskera att alla mina nyinköpta liljor blir
baggmat nono.gif
Bettis
CITAT (Cathis @ 24-04-2008, 16:23) *
Nej det har jag inte testat men det verkar ju effektivt. tummenupp.gif Får bli en tur i morgon och inhandla
Myrr och lite annat smått och gott. Tänker inte riskera att alla mina nyinköpta liljor blir
baggmat nono.gif

Inte vet jag men hos mig verkar det funka iaf än så länge, har inte sett skymten av dom sedan jag hällde på myrrmedlet, hoppas att det kommer att funka hos dig óckså men glöm inte att hälla runt om liljan.
Irene_L
Idag fick jag se liljebaggar på min kungsängslilja ranting.gif Så det gäller att ha koll på dom också......

[attachment=17261:kungsäng...pp_blogg.JPG]
Navigo
Usch vad less jag blir. Har hållit efter liljebaggarna bra men ikväll när jag skulle gå min vanliga liljebaggsdödarrunda så upptäckte jag mördarsniglar som satt och mumsade på liljorna. De hade gnagt på stjälkarna så de hade vikt sig och bladen är nästan borta. De har förr om åren hållit sig borta från liljorna men nu var det tydligen dags. Tänk om myrr kunde funka på mördarsniglar också, det skulle vara betydligt billigare än snigelmedlet.
bikiv
CITAT (Navigo @ 28-04-2008, 20:43) *
Usch vad less jag blir. Har hållit efter liljebaggarna bra men ikväll när jag skulle gå min vanliga liljebaggsdödarrunda så upptäckte jag mördarsniglar som satt och mumsade på liljorna. De hade gnagt på stjälkarna så de hade vikt sig och bladen är nästan borta. De har förr om åren hållit sig borta från liljorna men nu var det tydligen dags. Tänk om myrr kunde funka på mördarsniglar också, det skulle vara betydligt billigare än snigelmedlet.

Nej fy vad trist och skrämmande! Jag har inte heller haft problem med sniglar som ger sig på liljorna, men det du skriver låter inte bra! Så nu blir det både Myrr och Snigelgift omkring liljorna. Att ha vackra liljor verkar bli en dyr historia mad.gif Ska pröva att lägga ut massor med strimlad salladskål också. Förra året var det sniglarnas favvomat... men det blev dom ju bara mätta av... inte avlivade thumbdown.gif
Bettis
Har ju varit borta en vecka nu, innan jag åkte hällde jag på lite extra myrr på liljorna och idag när jag kom hem rusade jag bort till liljorna och hittade inte en endaste bagge och inte hade dom ätit på dom heller yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif yaay.gif yaay.gif HEJA MYRR
Skruttis
Hade för ett par år sedan enorma problem med Liljebaggar och det slutade med att jag helt enkelt fick klippa av samtliga liljor jäms med backen. -cry-.gif
Blev då smått desperat och haffade då bl a Myrrburken. Det visade sig vara enormt effektivt så numera strör jag lite myrmedel runt liljorna direkt på våren när de börjar sticka upp ur jorden. smile.gif
Har i år hittils bara tagit en enda bagge och det var på ett ställe där jag missat att strö myrr.
Lycka till!
cassiopeia50
LILJEBAGGAR HJÄLP!
Funkar det verkligen med MYRR runt liljorna (på marken nedanför dem?) mot liljebaggarrna?
Jag har provart allt: plockat och mördat, såpvatten,, alla tillgängliga giftsprayer upprepade gånger. MEN jag kommer inte åt deras slemmiga barnkammare! Dom är gömda under växternas blad, och är små och slemmiga.... Jag har en stor blombänk med liljor så det är en mycket ojämn kamp.
Nu börjar jag tröttna.... efter 10 års mördande.... SÅ om ni inte kan ge mig ett FUNGERANDE tips här, så gräver jag upp och slänger ALLA liljorna!

Något fulare och äckligare än en helt aväten liljerabatt är svårt att hitta!
MVH/KRISS
KURT
I denna tråd hänvisas till en undersökning från Alnarp:

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=73752
mamamaggan
CITAT (bikiv @ 21-04-2008, 21:54) *
Myrgiftmedel funkar! Men har för mig att jag läst att Baytron (kommer inte ihåg namnet riktigt) skulle vara bättre än Myrr. Någon som vet?

Baggarna lever i jorden och "klättrar" upp på liljestammarna för att lägga äggen på bladens undersidor.

Kommer tyvärr inte heller ihåg det exakta namnet just nu men jag har använt det medlet i flera år mot liljebaggar och det är effektivt. Strör det på liljorna och baggarna håller sig borta.

Man får strö ut med jämna mellanrum när man ser att pulvret " försvunnit".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon