Full version: Majrova och kålrabbi
Ann i Göteborg
Vad gott kan jag göra av dessa två, var för sig eller tillsammans med annat?
Hannele
De passar i rotsaksgratänger, soppor och liknande.
Jag tycker dom är godas rårivna.
Petra W
Jag har ätit kålrabbi på resturang en gång, då var den ungsbakad fylld med svampstuvning. Mycket gott, lite annorlunda.

Men de kan även ätas råa som morötter.

//Petra
Magdalena
Igår skördade jag en massa grönsaker i min trädgård och kunde laga denna rätt:

1 fläskfile, delad längs med på mitten och sedan halverad, brynes i stekpanna, salta och peppra.
Lägg i en smord ungsform: skivade morötter (skiva längs med, blir roligare), sockeräter och skivad kålrabbi.
Lägg köttet ovanpå och häl på lämplig sås ex grönmögelost eller bearnie etc. Gratinera i ugnen i 25 minuter, ca 225 grader. Blev så otroligt smarrigt. Min sambo som är ren köttätare tyckte att grönsakerna förhöjde smaken på köttet!
Prova!
*Felix matte*
Majrovor knyckte vi som barn från grannens odlingar
när vi gick till bonden med mjölkhämtaren tongue.gif

Nu är det mer än fyrtio år sedan jag snodde sådana
men jag kommer ändå ihåg den lite söt/beska goda smaken wub.gif
Vi åt dem naturell, gnuggade bort lite av jorden och högg i för kung och fosterland laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Det gällde ju att hinna äta upp dem innan vi kom hem igen biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif så ingen kom på oss tjuvar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon