softpower
Jag har blivit med pallkragar och nytillverkade odlingsbänkar.

Är det någon som satt bärbuskar i pallkragar?

Jag skulle kunna tänka mig att sätta krusbär, vinbär , rabarber, hösthallon, sparris, jordgubbar, potatis, morötter, rödbetor, västeråsgurka och en del kryddväxter samt lite perenna blommande växter.

Jag är tacksam för alla tips och även tips på jordblandning.
kompiskram.gif
KURT
Det är inget problem att odla dem i pallkrage, men jag har bara lite svårt att se anledningen att göra det? De är normalt inte speciellt näringskrävande, de brukar klara sig även i lerjord.
softpower
Förstår att det låter konstigt att odla dessa i pallkragar.
Anledningen är att jag har fått ett helt nytt knä, och kan därför inte ligga på knä o rensa ogräs......har även svårt att böja mig ner o plocka de nedersta bären på buskarna
Jag har lagt gammal jord i botten + kogödel i påse, tänkte sen plantera växten till 3/4 därefter lägga tidningar runt om och så fylla på med ny ogräsfri jord.....är detta rätt????
kompiskram.gif
KURT
Det finns ju ingen som helst anledning att rensa ogräs runt bärbuskar. Man kan ju lägga markduk och plantera bärbuskarna i den. Ev problem med ogräs blir väl inte mindre med pallkrage?
tin@w
Ogräs blir det ju så småningom i pallkragar också, men med marktäckning runt tror jag att det kan bli riktigt bra.
Bassam
Hej
Jag vill säga, att du är duktig för att anpassa din trädgård med hälsa situationen, men du ska vet att bär behöver stor pallkraga, på grund att buskar behöver 50- 60cm djup och 40-50cm vid.
Lycka till, H: Bassam
softpower
Tack, jag har 6 meter långa bänkar, 60 cm bredda och 60 cm höga, varje buske har fått cirka 1 kvm kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon