Förra sommaren konstaterade att 3-4 meter av hallonlandet var borta, det växte inget där.
Då fick jag rådet att plantera tagetes till tomrummet och hoppas att de skulle fixa nematoder och plantorna skulle återkomma. Det gjorde jag ordentligt, massor av tagetes hade jag där säkert 40-50 plantor.
Nu ser jag inga nya skott i området, ska jag vänta att de andra plantorna sprider sig till det tomma området i år ?
Kan jag så lite sallad eller liknande i denna områd när jag väntar hallonen ?
Om plantorna är borta för gott, vad kan jag odla där istället ?
Det tråkiga är de friska hallonen finns vid änderna och den kala fläcken finns i mitten, men jag funderar om jag skulle riva upp hela raden ( 8 meter kanske) och odla något annat där och plantera en ny hallonland någon annanstans.
Grejen är att jag har en annan dubbel hallonrad framför denna " problemrad" mot söder, den kommer att skugga det som jag skulle odla i "problemraden"
Det här att tagetes skall döda nematoder gäller vad jag vet bara för de nematoder som angriper rosor och deras släktingar, det är inget generellt botemedel mot nematoder.
Så gärna grönsaker där, det är bättre med biologisk aktivitet i jorden, så länge det inte är växter som är nära släkt med de som haft en sjukdom.
Jag fick rådet då av riktiga yrkeshallonodlare ...
CITAT (katah @ 21-04-2008, 08:07)

Jag fick rådet då av riktiga yrkeshallonodlare ...

I
Odla med P1 31/3 talar Maj-Lis Pettersson om nematoder och tagetes (7 min in i programmet), och där nämner hon att det bara skulle ha effekt på rosväxter. Men det jag inte tänkte på är ju att
hallon faktiskt tillhör rosväxterna!. Så det är nog inte fel att prova med tagetes ändå. Men du kan ju mellan tagetesen ändå odla t ex sallad, eller något annat, bara det inte är rosväxter!
*Digitalis*
21-04-2008, 13:20
Kan du inte gräva bort all den dåliga jorden och fylla på med ny och sätta nya hallonplantor?
Skogsbrynet
22-04-2008, 06:15
Du har redan fått bra svar, men här kommer lite tillägg. Hos oss har tagetesodlingen motverkat nematoderna på ett avgörande sätt. Vi grävde ner tagetesen på hösten tillsammans med stallgödsel. Du kan så sockerärter på den utsatta platsen, ärter motverkar också nematoder. Rådet fick vi på nematodavdelningen på Alnarp. Dina hallonplantor sprider sig, men se till att det inte blir för tätt mellan raderna. Sallad, potatis och jordgubbar gynnar andra sorters nematoder, om det gäller för hallonen vet vi inte. Avvakta med att ta bort hallonen om du har bra hallon i övrigt.
Då sätter jag dit kanske gul och rödlökar... har några sådana över från planteringen ett par veckor sedan.
och väntar att hallonen skulle sprida sig ...
Hej
Jag vill säga att man kan bekämpa Nematoder på att spreja växter på Provado som går genom växt sava när Nematoder ska äta rötter de ska få gift och sedan dog, också Provado har näring för att stärka växter, Provado bryter gift efter 6 veckor.
Lycka till,H:Bassam
CITAT (Bassam @ 24-04-2008, 12:59)

Hej
Jag vill säga att man kan bekämpa Nematoder på att spreja växter på Provado som går genom växt sava när Nematoder ska äta rötter de ska få gift och sedan dog, också Provado har näring för att stärka växter, Provado bryter gift efter 6 veckor.
Lycka till,H:Bassam
"Mot skadeinsekter på prydnadsväxter.
All annan användning är otillåten."
http://www.cropscience.bayer.se/bayer/Inte...12570D7003B40ABJag tror de flesta anser att hallon
inte tillhör kategorin "prydnadsväxter"!
Rosmarin
25-04-2008, 10:18
Hallon sprider sig ju jättesnabbt och skjuter mängder med nya skott varje år. Kan du inte gräva upp ett antal "nya" skott och plantera dem i "tomrummet"?
Skogsbrynet
26-04-2008, 08:38
CITAT (Rosmarin @ 25-04-2008, 11:18)

Hallon sprider sig ju jättesnabbt och skjuter mängder med nya skott varje år. Kan du inte gräva upp ett antal "nya" skott och plantera dem i "tomrummet"?
Hej igen, om du sätter nya plantor där, måste du byta jorden och tillföra ny kompost och stallgödsel.
inspekterade radena igen idag .
Jag kan fundera detta med att flytta några plantor.
Men jag började också se mig omkring om det skulle finnas en ny plats åt hallon någonstans, men det blir svårt.
Hur långt från det skadade området kan man plantera?
Kan jag ha en vanlig trädgårdsland där istället ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.