Krokodilen
Det är mycket att sätta sig in i som nybliven trädgårdägare, milt sagt. Har suttit och läst i gamla trädgårdstidningar som tidigare ägare lämnade efter sig och insett att en trädgård inte sköter sig själv. Det ska till massor av saker som jag inte hade tänkt på. När ska man börja vattna? Och när måste man vattna? Och hur ofta? Vet ingenting jag. blush.gif

Och vad är fjolårets sommarblommor som ska rensas bort och vad är perenner som återkommer?

Idag rensade jag bort nåt som såg ut som långa långa grässtrån (döda förstås) och bland stråna stod pinnar som jag gissade varit blomstänglar. Och tur jag var försiktig, för under det döda växte nya strån upp.

Och området som jag trodde bara var jord med massa gamla löv på såg jag lite gröna prickar på. Så där rensade jag och upptäckte det var en rabatt med vackra veckade och sammetsmjuka blad på väg upp.

Men vad det där silvergrönvita sammetslena som levde hela denna varma vinter fram till påsksnön är har jag ingen aning om. Allt hade dött i påskas utom en planta. Jag klippte ner det döda och behöll den levande.

Läste i alla fall en tröstande artikel i Allt om Trädgård att det inte finns något måste när det gäller att beskära buskar och träd. 000.gif
EKLO
Jag tänker så här: Om du lär dig de envetnaste fleråriga ogräsen (typ kirskål, kvickrot) och försöker få undan dem, så kan du i lugnare ro sedan se vad det är som kommer upp.
Det där silvergrönvita skulle kanske kunna vara den trevligt mjukgosiga växten lammöra?
Själv odlar jag bara grönsaker, jag skulle ju genast se till att gräva upp ett trädgårdsland, om än aldrig så litet, men det är ju jag det ...

Det blir ju väldigt spännande för dig att se allt som kommer upp i år, den ena överraskningen efter den andra kan det ju bli, låter det som! Och har du en kamera och kan lägga in bilder här, finns det en massa folk som kan svara på vad det är, om du inte kommer på det själv.

Och vattningen, tja - det ska ju vara torrt först, tänker jag, lite enkelt...

mvh Eklo
torvan
Jag känner väl igen det, man har hur många funderingar som helst.
När jag fick mitt trädgårdsintresse fick jag överta min mammas
samling av trädgårdstidningar. Som jag verkligen slukade.
Men jag behövde en bra trädgårdsbok där allt var samlat.
Då köpte jag "Din trädgård" av Karin Berglund och den blev min "bibel".
Den har några år på nacken men jag tycker den fortfarande är jättebra.
Köpte en till på rea för den första var så sönderläst. Torvan
Krokodilen
CITAT (EKLO @ 20-04-2008, 23:23) *
...Det där silvergrönvita skulle kanske kunna vara den trevligt mjukgosiga växten lammöra?
...mvh Eklo

Nej lammöra är det inte, den växten känner jag faktiskt igen. Men bladen är lika mjuka. Dock lite vitare än lammöra. Och formen på bladen för nästan tanken till ormbunke.

Bee
CITAT (Krokodilen @ 22-04-2008, 08:51) *
Nej lammöra är det inte, den växten känner jag faktiskt igen. Men bladen är lika mjuka. Dock lite vitare än lammöra. Och formen på bladen för nästan tanken till ormbunke.

Silverek kanske?
Krokodilen
CITAT (Bee @ 22-04-2008, 09:46) *
Silverek kanske?

Jaaa! Silverek är det, tack så hemskt mycket.
På odla.nu står det att den är ettårig och kan ibland överleva vintern, blommar då andra året med gula blommor.

Då har jag en övervintrad som kommer att blomma i år.

Och sex plantor som var döda ovan jord men där stänglarna var gröna när jag klippte bord det döda. Ska jag gräva upp och kasta eller kan jag hoppas på nya blad ovan jord?
skogstroll
CITAT (torvan @ 21-04-2008, 08:02) *
Jag känner väl igen det, man har hur många funderingar som helst.
När jag fick mitt trädgårdsintresse fick jag överta min mammas
samling av trädgårdstidningar. Som jag verkligen slukade.
Men jag behövde en bra trädgårdsbok där allt var samlat.
Då köpte jag "Din trädgård" av Karin Berglund och den blev min "bibel".
Den har några år på nacken men jag tycker den fortfarande är jättebra.
Köpte en till på rea för den första var så sönderläst. Torvan

haha jag känner igen det min håller på att upplösas också smile.gif
Ciczi
Silverek kan övervintra, särskillt om du bor i södra Sverige med milt klimat. Jag har en silverek som planterades hösten 2005. Den är lika fin som alltid bara lite större.

När det gäller vattning brukar jag tänka så här: Sommarblommor som är satta samma år behöver oftast vatten, Gamla perenner med stadiga rötter och buskar kräver inte lika mycket eftersom de har möjlighet att ta upp vatten hela året (dvs långt innan sommarblommorna ens har börjat gro).

Lycka till med din trädgård. smile.gif

Ciczi

CITAT (Krokodilen @ 22-04-2008, 16:04) *
Jaaa! Silverek är det, tack så hemskt mycket.
På odla.nu står det att den är ettårig och kan ibland överleva vintern, blommar då andra året med gula blommor.

Då har jag en övervintrad som kommer att blomma i år.

Och sex plantor som var döda ovan jord men där stänglarna var gröna när jag klippte bord det döda. Ska jag gräva upp och kasta eller kan jag hoppas på nya blad ovan jord?

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon