Ugglan159
20-04-2008, 21:50
Hej!
Håller på att planera trädgårdsgångar. Jag har kvar jordmassor bakom huset med c:a 30m x 7 m x 70 cm. Det ligger 10 meter från själva husbyggnad. Hela trädgården är 650 kvm inklusiv det hög med mått enl ovan. Ska jag gräva bort det eller låt det kvar för framtida trädgård. Jag ingen granne bakom huset.
Tacksam för tips och idéer.
[attachment=17092:Trädgården.jpg]
Anna i Åkarp
21-04-2008, 08:26
Härligt att kunna ha nivåskillnader i trädgården tycker jag! Jag skulle gärna haft en kulle eller ett upphöjt område att plantera på, det blir mycket mer levande än en helt platt tomt. Du kan göra något jätteläckert med den kullen!
m.öland
21-04-2008, 09:59
En damm och ett vattenfall ner med planteringar kanske. Stödmurar är också fint.
Ugglan159
26-04-2008, 07:42
Tack för era uppmuntrande svar.
Fågelvägen
05-05-2008, 19:32
Vilken inspirerande situation - du kan göra vad som helst med detta utgångsläge! Det kommer bara att ta lite tid, ifall du vill omge dig med stora lummiga träd.
Finns det någon möjlighet att flytta lite på jordmassorna för att åstadkomma mera naturliga former? 1-2 timmars grävmaskinsjobb skulle göra underverk! Det ser lite väl rätlinjigt ut nu, svängda linjer behövs för en spännande trädgård.
Finns det stenar i jordhögarna skulle det vara fint att få fram dem, ju större dess bättre! (Eventuellt kommer grävmaskinsföreren att skratta ut dig - det får man stå ut med.) Du har ett par fina stenar till vänster i bilden. Medan grävmaskinen ändå är där (!!) kan du få en damm grävd någonstans på det platta fältet i bilden, inom lämpligt synhåll från huset... Du kan uttnyttja berg i dagen, om det finns.
Ugglan159
08-05-2008, 16:51
Fågelvägen, varje dag känner jag att inte gjorde fel när jag ville behålla det hög bakom huset. Tack för dig. Men samtidig hade jag då inga idéer hur ska jag planera det.
Anledning att jag vill planera så mycket som möljgt nu för att inom en månad kan vara svårt att komma åt baksidan av huset då en mur på framsida ska vara färdig.
"Finns det någon möjlighet att flytta lite på jordmassorna för att åstadkomma mera naturliga former? 1-2 timmars grävmaskinsjobb skulle göra underverk! Det ser lite väl rätlinjigt ut nu, svängda linjer behövs för en spännande trädgård"
Kan du säga precis vad du tycker att göras, ett förslag och jag skulle vara tacksam för det.
Mvh/Ugglan159
Fågelvägen
08-05-2008, 18:13
Hej Ugglan! Svårt att ge idéer utan en planritning. Men om jag utgår från bilden du började med: A. Jag tror du kunde höja lite på jordmassorna strax till höger om de stora stenarna. Då skulle din jordhög liksom fortsätta den skogbevuxna (?) kullen till vänster i din bild.
B. Den raka linjen där du skrivit "30 m" skulle jag försöka få lite halvmånformad, dvs. lite av jorden i mitten skulle flyttas enligt förslag A och en del av jorden skulle läggas bortom presenningen som syns på din bild. Halvmånens bortre spets skulle plattas till så den i en mjuk sluttning övergår i plan mark. (Det kan göras med kratta, utan grävskopa!)
C En damm uppstår eventuellt av sig själv om du hittar lämpliga fördjupningar i berggrunden. T.ex. nedanför den stora stenen till vänster på bilden? Du kan prova med ett spett var det finns fördjupningar. De vackraste dammarna är de som naturen har gjort - utan plast, gummimattor och betong! Till och med små naturliga fågelbad är till stor glädje.
D Vilken tur att ingen hittat på att spränga bort de fina stenarna till vänster! De blir ett fint blickfång och ev. kan du plantera någon dramatisk buske i svackan mellan stenarna, ifall du byter ut en del av jorden.
Hoppas du har en snäll och förstående grävmaskinsförare! En del av dem är mest inställda på att PLATTA TILL, så vill man ha höjdskillnader får man finna sig i att betraktas som lite korkad.
Ha så roligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.