Om man har planteringar med surjord behöver den underhållas för att hålla PH-värdet nere eller håller jorden sig sur hela livstiden?
kerstin z5-6
15-08-2003, 15:31
Ogödslad riven torv , grus + kodynga är perfekt surjordsrabattjord... samma blandning kan fyllas på ibland när den lagt sig ..sjunkit ner Annat underhåll behövs inte
Cilla
18-08-2003, 22:42
Jag håller på att tillverka något jag kallar "skogsjord" som ska bli sur, humusrik och näringsfattig. Har anlagt ett antal torvblocksbäddar där jag komposterar och planterar växelvis.
Nu är jorden alltför näringsrik för det skogsparti jag kommer att använda den till så småningom. Det växer så att det knakar i torvblocksbassängerna. Men kanske till nästa höst har näringen tagits upp och lakats ut så att jag kan blanda in det sista för att plantera blåbärsris och annat som ska finnas i min lilla skog.
Gör man det snabbare än jag (som nu är inne på 2:a året) och inte behöver så mycket kan man blanda torv, grov sand och grus och brunnen ko- eller hästgödsel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.