Full version: Äkta Aloe vera?
ThatigeR
Hejhej!

Jag har nylien införskaffat min mig andra Aloe.
Dock såg den helt anorlunda ut än den jag köpt tidigare.
Har förgäves letat över nätet för att försöka få ordning på vilken av dem som är det äkta
Aloe Barbadensis. Men hittar bara olika bilder, vilket inte kan stämma.
Har varit inne i en blomsterbutik och frågat och hon sa att det finns massor av Aloe, men att handeln marknadsför dem som Aloe Vera för att få dem sålda.

Jag är inte alls speciellt van med det här med blommor och växter, mitt intresse har precis börjat,
så nu undrar jag om någon vet?
Kanske möjligtvis har en Äkta aloe vera som dem skulle kunna skicka en bild på?
Gärna inte bara ett blad utan kanske i olika vinklar osv..

Eller är det ngn som har något tips på hur man kan få reda på om det är en Aloe vera man har?
Känner att det här inlägget blev en smula förvirrande heh, tar på mig ansvaret för det!
Men jag kan inte begripa varför de ska vara så mkt krångel för att inte bli "lurad" ..

Det roliga med det hela var att den ena kostade ca: 250:- medan min nya kostade 50:-

Mkt tacksam för svar!
/ThatigeR
Sussie F-Flower
Hej!

Jag kollade på nätet för någon vecka sedan ef.s. jag själv fick en aloe då, och jag visste inte vilken sort det var...

Hittade iaf några bilder på barbadensis som jag bif. här.

MariaS (medlem på Odla) är väldigt duktig på suckulenter. Hon har förklarat i någon tråd om Läke-klassade Aloesorter. Verkar finnas tre olika namn på dessa, beroende på från vilken världsdel de kommer.

Dock vet jag att av Socialstyrelsen och Läkemedelsverket i Sverige så är det bara Barbadensis som är godkänd som "naturläkemedel". Det kan man gå in själv och läsa på deras lista över "registrerade naturläkemedel".
MariaS
Jaha, då var det aloedags igen biggrin.gif
Den fösta Aloe som användes inom läkekonsten, var faktiskt Aloe ferox. Denna torkades och maldes till ett sårpuder. Dessutom finns det Aloe arborescens (som jag personligen tycker är bättre) som har samma läkande förmåga, som den mer kända Aloe barbadensis.
Att man använder just Aloe barbadensis så mycke, beror på att den är mycket lättodlad. Aloe ferox tex, tar flera år på sig, för att bli skördeklar, medans barbadensis är skördeklar på ca 1år.
Aloe för övrigt, kommer från Asien, Afrika och centralamerika och deras ökenområden. Det finns även några "inflyttade" Aloearter i Australien.
Aloe är altså en ren ökenväxt och trivs altså bäst om man sköter den som en sådan. Det vill säga, den vill ha en mycket väl sandblandad jord, gärna bara sand om det är möjligt. Näring är överflödigt, då Aloen tar vad den behöver av det vatten den får. Kan man ha sina Aloe utomhus på sommaren och låta regnet vattna, mår den som bäst.
lissa
TAck för dom upplysningarna, trodde att man kunde börja använda den som läkande efter 3 år, och det går alltså bra efter redan ett år. Jag visste inte efternamnet heller tills jag såg dom här bilderna.
Jag har frysen full med småbitar i folie. Min stora tappade jag nämligen just när jag hade planterat om den, och fick ta bort dom 3 största bladen. det värsta var nog att den blev alldeles sned, så nu står den uppbunden med en pinne för att den inte ska välta, så vacker kan man nog ine kalla den just nu tyvärr..Tack igen för upplysningarna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon