Full version: Rosmarinen blir brun
malinholmgren
Jag undrar vad det är för fel på min rosmarin. Jag köpte den för några veckor sedan och den har stått inomhus, och ute varma dagar (den ska stå ute sen).

Nu är det så att en del blad har blivit mörkt bruna och torkat ihop. De börjar bli bruna från spetsen av bladet och sedan blir det brunt hela bladet. Det är enstaka blad på vissa kvistar, och många på några kvistar. Vad kan det vara? Är det jag som har skött den fel, eller är det någon "sjukdom"?

Sen undrar jag hur mycket man ska vattna lavendel, rosmarin och citrontimjan. Ska de torka mellan varje gång, eller ska man vattna kontinuerligt?

Fenja
Om rosmarinen stått inomhus så måste du avhärda den långsamt för att den ska klara utomhusklimatet. Börja en molnig och vindstilla dag kanske en timma och öka sedan på tiden så att den kan stå ute dygnet om efter så där 7-10 dagar. Viktigt är doch att risken för nattfrost är över innan du lämnar den ute, för den tål just ingen frost.
Jag gissar att din planta fått en chock om du bara ställt ut den i solen utan avhärdning. Klipp bort de bruka och vissna delarna och låt den vara inne tills den återhämtat sig. Sedan avhärdar du den.
De örter du nämner mår alla bra av att få torka ut något mellan vattningarna.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
du har bränt den i solen ,, kyla tål den nu men inte frost . till hösten måste den däremot ha frost för att blomma bra till våren och då övervintar du den svalt 0c +5c under vintern och har den ute så fort det är på plussidan. din rosmarin lever nog ,, håll den väl vattnad och sätt den i halvskugga och vänta tills nya blad kommer . sedan i maj vill den ha full sol och torka upp lätt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon